Det är ingen nyhet att matpriserna stigit, inte heller att vi befinner oss i en lågkonjunktur. Restaurangbranschen nationellt mår dåligt – och så även i Eskilstuna.
Carina Adolfsson har sedan snart nio år tillbaka drivit restaurang Trädgår'n i Eskilstuna. Sedan 2021 har hon även Jernberghska under sina vingar. Hon märker att vanorna hos människor har ändrats och att det uppstår en rädsla när andra restauranger i stan tvingas till konkurs.
– Restaurangerna i Eskilstuna mår dåligt. Den som säger i dag att det går bra, den ljuger. Jag försöker vara transparent nu och tror att det helt ärligt är jättetufft för många krögare i stan. Jag själv ser ju bara hur tufft vi har det och jag blir orolig när andra restauranger går i konkurs, säger Carina Adolfsson och fortsätter:
– Jag kommer ihåg att jag efter pandemin tänkte: "Skulle det komma en pandemi till, då orkar inte jag mer". Men pandemin var ingenting mot det som sker i dag. Lågkonjukturen, matprisena och räntehöjningarna, det är jättetufft.
Det är svårt att komma på en lösning på problemet och det är svårare än vad man tror att ändra människors restaurangvanor.
– Jag vet inte vad man ska göra. Det verkar inte som att folk spenderar sina pengar på restaurangbesök i lika stor utsträckning som tidigare. Många dras av nyhetens behag och när det väl jämnar ut sig så blir det en pissig nivå för alla. Det resulterar i att det blir halvdant överallt.
Men trots den tuffa tiden så ser Carina Adolfsson ljusglimtar i restaurangmörkret.
– Jag har en otrolig stolthet i det jag serverar och jag har aldrig tummat på råvarorna. Något som jag har märkt är att fler och fler börjar hitta till Jernbeghska och det älskar jag. Fler äter lunch där och det är så kul, men det har varit en tuff väg att nå dit.
Det har varit jättetufft och man blir orolig när andra restauranger går i konkurs.
Carina Adolfsson
– Trädgår'n är ett ställe som folk lite glömmer bort under sommaren. Jag testade att ha en uteservering, men det blev inte trevligt när den låg så nära vägen. Det brukar bli bättre med besökare när hösten och vintern kommer, säger Carina Adolfsson.
Tidningen har kartlagt samtliga restaurangers omsättning och vinstmarginaler. Det finns ett tydligt mönster – lågkonjunkturen och de skyhöga matpriserna sätter sina spår. Det är inte speciellt för Eskilstuna, utan det är ett mönster som finns nationellt.
Så går Eskilstunas krogar – klicka på rubrikerna och jämför själv
Kartläggningen
• Uppgifterna är hämtade från senast tillgängliga bokslut.
• De omfattar antingen helår 2022 eller brutet år 2022/2023.
• Siffrorna för soliditet och vinstmarginal anger procent.
• Soliditet är ett finansiellt nyckeltal som anger betalningsförmåga på lång sikt.
• Verksamheter som är så nya att årsredovisning ännu inte lämnats in saknas.
Källa: Alla Bolag
När andra restauranger vittnar om tuffa tider, så finns det ett ställe i stan som tydligt sticker ut. Kedjan Mocca Deli är en av få krogar som går mot strömmen och har högst omsättning och störst vinstmarginal.
Bröderna Salle, Tony och Alen Mansour säger att de har hittat ett koncept som fungerar. Men att vägen dit har bestått av mycket hårt arbete och timmar av genomtänkta beslut har man träffat rätt nerv.
– Jag tror att det handlar om att varumärket är så pass etablerat nu. Mocca är också ett ställe där du vet vad du får och det du får är prisvärt. Många känner sig trygga hos oss och det har alltid varit ett mål för oss att det här ska kännas som ett vardagsrum, säger Tony Mansour och fortsätter:
– När vi öppnade Mocca Deli i Eskilstuna 2015 ville vi skapa ett koncept som skulle vara tilltalande för alla. Oavsett om du vill fika, ta en drink eller käka något gott. Vi har aldrig tummat på kvaliteten eller ändrat konceptet. Vilket jag tror är nyckeln till varför det går så pass bra.
Det är tydligt att Mocca Deli har blivit folkligt. Bara en halvtimme efter att restaurangen har öppnat är det fullt hus och kö till kassan.
– Vi har alltid sagt att det här stället ska vara som att komma hem. I oroliga tider, med allt som media rapporterar om, behöver folk ett ställe där de kan känna sig trygga. Mocca är ett sådant ställe.
Att restaurangen ligger på Nybrogatan har också bidragit till framgången, enligt brödratrion.
– Jag tror att det sitter i bakhuvudet på alla Eskilstunabor att Nybrogatan är dit du går. Där alla andra är, är dit du vill gå. Folk drar folk, så har det alltid varit.
I nuläget finns snart Mocca Deli i tio av Sveriges städer. Oavsett stad fungerar konceptet lika bra var än bröderna bestämmer sig för att öppna. Bröderna vill även öppna i fler städer och har planer på att utvecklas utanför Sveriges gränser.
Tony Mansour berättar även att av Mocca Delis restauranger landet över – är det just Eskilstunas som omsätter minst.
Vad tror du det beror på?
– Jag tror att det handlar om många faktorer. Dels närheten till Stockholm men också att det numer är ett tuffare klimat. Det otrygga klimatet har påverkat folks vanor, det är inte lika många människor som går ut längre. Tyvärr.
Vi har hittat ett koncept som fungerar.
Tony Mansour
Bröderna berättar även om hur allt startade och i bakgrund av det ger hintar om vad som fungerar i Eskilstuna.
– Jag kommer ihåg att vi tre satte och ner och frågade oss själva: När hade vi som roligast? Vi kom fram till att det var inom cafébranschen och Salle har alltid älskat kaffe, Alen älskar drinkar och jag älskar mat. Det var egentligen så vi kom fram till konceptet. Det liknade ingenting som redan fanns i Eskilstuna, säger Tony och fortsätter:
– Vi försöker vara väldigt personliga, att de gäster som kommer hit ska känna sig som hemma. Vi bjuder på oss själva och vi vill att alla kunder ska känna sig speciella. Men det ligger så otroligt mycket jobb bakom och vi har studerat varje beslut vi tagit. Vi har inte gjort något impulsivt.
När andra restauranger har det tufft kan man tänka att bröderna Mansour lutar sig tillbaka – med det är tvärtom.
– Det skrämmer oss lite när det går dåligt för andra. För återigen, folk drar folk och när andra ställen går sämre betyder det att mindre människor faktiskt går ut och äter. För att lyckas i Eskilstuna tror vi att man måste våga göra sin egna grej och hitta sitt eget koncept. Att utmärka sig tror vi är nyckeln.