Här plöjer isbrytaren genom isen på Mälaren

Här plöjer isbrytaren genom isen på Mälaren

Västerås
Lästid cirka 5 min

Isbrytaren vibrerar och det hörs ett svagt buller när den plöjer sig igenom Mälarens tjocka is. Eskilstuna-Kuriren fick följa med ombord på bogserbrytaren Anund som i vinter fått jobba hårt med att hålla farleder öppna och hjälpa lastbåtar som fastnat i isen.

Den isbrytande bogserbåten Anund lägger ut från Östra hamnen i Västerås vid 13-tiden på fredagen. Det är 22 minusgrader, solen skiner och snön lyser vit på Mälarens is förutom i den grå rännan som leder ut från hamnen. Trots att det gått mindre än tolv timmar sedan Anund senast var ute har de meterstora i isblocken i rännan redan hunnit frysa ihop igen. 

Isbrytaren har haft ovanligt mycket att göra i vinter. Förrförra vintern behövde den bara bryta is under en vecka på hela vintern. Den här vintern var den ute på sitt första uppdrag den 30 november. Sedan dess har det behövts dagliga turer - ibland flera turer per dag - för att hålla hamnarna och farlederna öppna.

Befälhavaren Niclas Eriksson berättar att isen för närvarande är cirka 35 centimeter tjock. Anund klarar av att bryta is som är 50 centimeter. Lastfartygen som går in i Mälaren har en lägre isklass än Anund, men de klarar ändå av att bryta isen när de kör rakt framåt. Det blir dock problem när de ska svänga. Då går det trögare och de fastnar lätt.

– Den värsta biten i Mälaren är från Kvicksund upp till Köping, säger Niclas Eriksson. 

undefined
Anunds befälhavare Niclas Eriksson krossar isen bara meter från fartygen som behöver hjälp.
undefined
Västerås och Köping har djuphamnar och tar emot stora fraktfartyg. Passagen genom Kvicksund görs av fartyg som ska till och från den sistnämnda destinationen.

Rännan är bara 10-15 meter bred och på natten när det är svårt att se kan båtarna lätt hamna snett och fastna. 

– Då ringer de till oss och då kommer vi och hämtar dem, säger Niclas Eriksson. 

– Det räcker med att vi tar ett varv runt och bryter loss dem och sedan får man ju eskortera dem.

undefined
Anunds besättning samlad i maskinrummet. Matrosen Rasmus Geller, befälhavaren Niclas Eriksson och maskinisten Olov Jansson är redo för dagens uppdrag.

Besättningen består förutom av befälhavaren Niclas Eriksson av den rutinerade maskinisten Olov "Olle" Jansson och matrosen Rasmus Geller. Innan avfärd kontrollerar Olov Jansson oljenivån på motorn nere i maskinrummet där det doftar av dieselolja. Bogserbrytaren har ett djupgående på 4,8 meter och en dragkraft på 30 ton. Olov Jansson är 79 år och hoppar in som maskinist vid behov. 

– Jag vill ha någonting att göra, säger han. 

undefined
Isbrytaren Anund på väg ut på Mälaren för ett nytt uppdrag i 20 minusgrader.
undefined
Dags att ge sig av. Matrosen Rasmus Geller lossar Anunds förtöjningar, som blir extra tunga av all is.
undefined
Den insbrytande bogserbåten Anund har Västerås som hemmahamn och har i vinter hjälpt åtskilliga fraktfartyg att komma loss från den tjocka isen.
undefined
Lastfartyget Scot Carrier redo för avfärd.
undefined
Scot Carrier knuffas runt med hjälp av isbrytaren och bogserbåten Anunds trubbiga för.

Niclas Eriksson säger att det inte är så lätt att hitta maskinister som är beredda att arbeta på oregelbundna tider. Olov Jansson kommer ursprungligen från Eskilstuna där han växte upp på Björkhultsvägen i Fröslunda. Han arbetade som maskinchef på stora kemikalietankers i cirka 30 år innan han gick i pension. Idag bor han i Köping och har bytt världshaven mot Mälaren. 

– Jag kan inte räkna de gånger jag har gått runt jorden. Den enda resan jag egentligen kommer ihåg var första resan till sjöss. Då var jag 16 år och den gick både till Japan och Australien, Sydafrika och USA. Som 16-åring var det helt fantastiskt, säger han.  

undefined
Maskinisten Olov Jansson, 79, kollar oljenivån.

Den 29-årige matrosen Rasmus Geller säger att han trivs med att arbetstiderna på bogserbrytaren kan variera. 

– Det är ett omväxlande jobb, säger han.  

Stora isblock bryts loss och det stänker vatten över bogen när bogserbrytaren stävar ut från Västerås. I kölvattnet bildas vågor som också gör så att isen spricker. Anund håller en fart på cirka sju knop. 

undefined
Nedisning gör redan tunga fartyg tyngre.
undefined
Nybruten Mälaris med Västerås djuphamn i horisonten.
undefined
Isbrytaren och bogserbåten Anund har haft sällsynt mycket att göra i vinter.
undefined
Anund är en isbrytare och bogserbåt som har Västerås som hemmahamn. I vinter har hon gjort otaliga insatser.

– Man får inte vara tafflig när man bryter is. Det är ofta sjön bakom som bryter. Man måste ha lite fart, säger Niclas Eriksson.  

I söder syns snart vindkraftverken i Sundbyholm. På babords sida är många människor ute på isen den här vackra vinterdagen. Utanför Västerås finns plogade leder som folk kan röra sig på. En återkommande problem är dock att skidåkare och skridskoåkare försöker ta sig över de brutna rännorna kort efter att de frusit till. Bogserbrytarens besättning måste säga åt folk att hålla sig borta från rännorna nästan varje gång de går till sjöss. 

undefined

Den värsta biten i Mälaren är från Kvicksund upp till Köping

Niclas Eriksson

Befälhavare

– Vi brukar se ganska mycket havsörn också, säger Niclas Eriksson. 

Närheten till naturen är en orsak till att han gillar jobbet på bogserbrytaren som han haft i 12 år. Han har aldrig tidigare upplevt så mycket is på Mälaren som i vinter. Han säger att ingen dag är den andra lik. 

– Det går inte att planera. Den kraftiga isen gör att lastbåtarna kommer senare. Det går aldrig att veta från ena dagen till den andra vad vi ska göra. Vi måste följa det som händer här och nu. 

Rederi Mälarstaden kör bogserbrytarna Anund, som har hemmahamn i Västerås och Athos som hör hemma i Köping. Athos är lika stor som Anund, men äldre och utrustad med en svagare motor. Bogserbrytarnas uppdrag är att hålla hamnarna i Västerås och Köping samt farlederna till Södertälje öppna. 

undefined
"Vindstilla och sol är inte dumt när man vet hur det kan vara", säger Niclas Eriksson, befälvahare på den isbrytande bogserbåten Anund.
undefined
Att komma loss från kajen går bra för de flesta fartyg. Det är däremot knivigare att lägga om kurs i bassängen och det är där Anund kommer in i bilden.
undefined
Anund ger Wilson Odra en uppskaddad knuff i rätt riktning.
undefined
Scot Carrier har redan kommit loss och satt kurs. Nu är det Wilson Odras tur.

"Anund, hjälp oss! Annars blir vi kvar här till i april", kommer anropet från det 90 meter långa lastfartyget Wilson Odra som ligger infruset i djuphamnen i Västerås. Förutom Wilson Odra ligger det lika stora lastfartyget Scot Carrier och det 120 meter långa lastfartyget Frisian Summer i hamnen som de planerar att lämna samma eftermiddag.  

Niclas Eriksson manövrerar bogserbrytaren från den högt belägna bryggan som har stora fönster med fri sikt i alla riktningar. Det finns en enorm ratt, men på den här turen styr Niclas Eriksson fartyget med hjälp av några spakar. En spak reglerar motorns varvtal och en annan propellerbladens vinklar. Det finns fyra identiska uppsättningar av manöverspakar på olika platser så att befälhavaren kan stå på olika ställen och styra båten oavsett om den går framåt eller bakåt eller åker nära något vid sidan om fartyget. 

Anund kör många varv i hamnen för att mala ner isblocken till en sörja som lastfartygen kan ta sig fram igenom. Niclas Eriksson manövrerar med stor precision och bogserbåten passerar flera gånger lastfartygens sidor eller kajen på bara några meters avstånd. 

undefined
Skotsflaggade Scot Carrier har fått hjälp att komma loss och kan gå för egen maskin i den nybrutna isrännan.
undefined
Det smäller dovt skrovet på Anund när hon klyver den drygt 30 centimeter tjocka isen.
undefined
Anund går varv efter varv i hamnbassängen till all is är krossad.

När det sedan är dags för lastbåtarna att lägga ut räcker kraften från deras bogpropellrar ändå inte till för att trycka ut fören från kajen så att de kan vända och åka ut ur hamnen. Anund åker då fram och lägger försiktigt sin för mot sidan av lastbåtens för. Anund trycker sedan ut lastbåtens för och hjälper den på så sätt att vända. 

Flera gånger under turen hörs anrop från andra lastfartyg på Mälaren. Lastbåten Gotland meddelar till exempel att den har svårt att svänga i isen efter Hjulstabron. 

undefined
Anunds Befälhavare Niclas Eriksson i kotakt med sina kollegor på de fartyg som ska ha hjälp loss ur isen.

Efter cirka 2,5 timmar är Anund tillbaka vid kajen i Östra hamnen i Västerås och Eskilstuna-Kurirens reportageteam tackar för sig. Niclas Ericsson och Rasmus Geller sätter sig i bilen för att åka till Köping där ett lastfartyg ligger och väntar på att kunna ta sig ut ur hamnen. För att det ska vara möjligt behöver Niclas Eriksson och Rasmus Geller bemanna bogserbrytaren Athos för att bryta upp isen i hamnen och i den tillfrusna rännan hela vägen fram till Kvicksund. 

undefined
Solen går ner och dagens arbetspass för Anund är avklarat. Nu ska besättningen vidare till hamnen i Köping för nya uppdrag.