Företaget Moveat har valt att göra ett event i Strängnäs för första gången. Företagets idé är att man köper en biljett och sedan får besökaren gå runt till tio utvalda restauranger. På varje ställe får gästen en smakportion.
Varför satsar ni på Strängnäs?
– I Strängnäs finns bra restauranger och ett växande matintresse. Strängnäsbor har varit överrepresenterade på Moveat på andra ställen, säger Simon Håkansson, VD
Moveat finns på 25 orter i Sverige, från storstäder till småstäder.
– Vi vill bli starkare i hela Mälarregionen. Vi hade premiär i Västerås förra året.
Tanken är att företaget ska arrangera ett evenemang om året i Strängnäs. Den 28 mars är det dags för urupplagan.
– Jag ser jättemycket fram emot premiären, säger Simon Håkansson.
Sju av tio restauranger är klara.
– Vi har valt ut restaurangerna för att få en bra spridning på koncept. Det är allt från fine dining på Edsbacka bistro till kafé på Grassagården. Gästerna får en bra smak av hela Strängnäs, säger Ninni Bander, projektledare.
Andra restauranger som är klara är Jerv pizza & bar, UM Thai Sushi, Father Steakhouse, L`Oasis och Tre kockar i Sörmland.
– Vi jobbar mycket med lokal mat. Det här kan vi inte missa. Vi känner oss som ambassadörer för Sörmländsk mat, säger Maria Printz, Tre kockar i Sörmland.
Hon tror att eventet kan skapa samhörighet bland restauranger.
– Det här är bra för att utveckla en destination.