Robothandläggare frigjorde arbetstid

Sparade pengar, frigjord arbetstid för handläggare och rekordhög ansökning via nya e-tjänsten. Det blev effekterna när kommunen lät robotmjukvara automatisera delar av handläggningen på socialkontoret i Strängnäs kommun.

Handläggare på socialkontoret ska enligt kommunen ha sparat 60 procent av sin arbetstid som en följd av automatiseringen.

Handläggare på socialkontoret ska enligt kommunen ha sparat 60 procent av sin arbetstid som en följd av automatiseringen.

Foto: Åsa Wallin

Strängnäs2019-10-15 22:05

I april i år sjösattes en ny e-tjänst på kommunens hemsida för de personer som ansöker om ekonomiskt bistånd på Jobbtorg. Delar av handläggningen, som tidigare sköttes manuellt av en människa, automatiserades nu i stället med hjälp av robotmjukvara. Målet var att frigöra tid för handläggarna och på så sätt möjliggöra fler personliga möten.

Ett halvår in har pilotprojektet – som kallas FAS-Ekonomiskt bistånd – haft ett flertal effekter på verksamheten, enligt kommunen. 

Bland annat uppges handläggare ha sparat 60 procent av sin arbetstid, 50 procent av brukarna har en egen digital brevlåda och 85 procent av brukarna ansöker numera via e-tjänsten, vilket enligt Sveriges kommuner och landsting är den högsta andelen i Sverige.

Projektet nominerades tidigare till e-Diamond award för mest samhällsnyttiga e-tjänst. Motiveringen var att kommunen tagit fram en e-tjänst som halverat antalet frågor som behövs fyllas i varje månad i samband med att någon ansöker om ekonomiskt bistånd, samt att den också underlättat för medborgare och myndighetspersoner.

Kommunen lex Sarah-anmälde sig själva i augusti sedan man upptäckt att skyddade uppgifter som namn, personnummer och ansökningar om ekonomiskt bistånd låg tillgängligt för obehöriga på en osäker server. Det som kallades för en "säkerhetslucka" upptäcktes kort efter att den nya e-tjänsten lanserats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!