Nu lanseras det skolsociala stödteamet. Det är ett nytt samarbete mellan socialkontoret och utbildningskontoret, som riktar sig till kommunala och fristående grundskolor med ett stöd till barn och ungdomar i riskzonen för negativ utveckling.
– Vi vill fånga upp barnen på ett tidigt stadium, innan problemen eskalerar. Vi arbetar för att förebygga framtida eventuella problem, säger Gunilla Hammar som är chef för socialkontorets enhet för individ- och familjestöd, som ansvarar för verksamheten.
Satsningen börjar på Paulinska skolan och friskolan Asken. Åtminstone höstterminen ska vara en pilotperiod, därefter är tanken att alla grundskolor ska få ta del av gruppens stöd. Teamet ska vara mobilt, och finnas där det behövs.
– Hur vi ska jobba är inte helt klart ännu. Skolorna ser just nu över sina behov så att vi kan börja jobba utifrån det, säger den nyanställda socialpedagogen Martin Dahlén, som närmast kommer från en tjänst som familjebehandlare i Södertälje kommun.
Gruppen leds av Markus Degerheim. Helen Persson, som har arbetat som utredare på socialkontoret inom Strängnäs kommun, ingår i teamet. Samma yrkesbakgrund har Linnéa Malmqvist, som även hon kommer från Södertälje.
– Det är en skillnad att jobba i en mindre kommun, närheten till andra aktörer gör det enklare att skapa kontakter, säger hon.
Det är barn från förskoleklass till årskurs nio som kan bli föremål för teamets stöd. Barnet ska ha svårigheter förknippade med skolan, och målet är också att barnet ska gå ut grundskolan med godkända betyg. Skolan är utgångspunkten – det är här behovet av insatser identifieras och familjerna bjuds in till möte – men stöd kan behövas även hemma eller på fritidsaktiviteter.
– Problemen syns ofta i skolan, men det kan vara andra bekymmer som ligger bakom, säger Helen Persson.
Helt avgörande är att föräldrarna är med på tåget. Insatserna är frivilliga, vilket kräver delaktighet och motivation.
– Mycket handlar om att vägleda dem i föräldraskapet, och många gånger förstärka det som är positivt, säger Martin Dahlén.
Kommunens grundskolechef Tommy Olsson är positiv till samarbetet som, bland annat, ska fånga upp elever som skulle kunna bli så kallade hemmasittare.
– Vi jobbar ofta med det som redan är ett problem. Den här satsningen ska förhindra att barn och unga hamnar i utanförskap framöver, och det tycker jag känns bra.