Cykelplan måste betyda fler cykelvägar i Strängnäs

Cykelplan ger inte i sig fler cyklister

Cykelplan ger inte i sig fler cyklister

Foto: Magnus Grimstedt

Debatt2024-08-17 08:37
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag läste artikeln den 12 juli och visst är det på tiden att Strängnäs får en uppdaterad cykelplan!

Men cykelvägar kommer inte att börja byggas av sig självt, även med en uppdaterad cykelplan. Det krävs riktade satsningar/ prioriteringar från de styrande partierna. Om satsningarna inte kommer, så blir den uppdaterade cykelplanen bara ännu en hyllvärmare. Det är vad som hänt med cykelplanen från 2017.

Sanningen är att vartenda förslag som inkommit gällande utbyggnad av cykelvägar har avslagits av Socialdemokraterna och Moderaterna (alltså de partier som tillsammans har styrt Strängnäs i flera mandatperioder). Inte en enda komplett cykelväg har anlagts utefter landsvägarna i kommunen sedan 2017. Vi kan bara hoppas på att Socialdemokraterna och Moderaterna, i och med igångsättandet av arbetet med en uppdaterad cykelplan, har en ny – och bättre – prioritering. Men det är upp till bevis.

Cykelvägar utefter landsvägarna har länge varit en viktig fråga för invånarna och åtskilliga medborgarförslag/ e-förslag har inkommit under åren. Alla förslagsställare har framhållit vinsterna med cykelvägar både för säkerheten och folkhälsan. Flera barn har också skrivit kloka förslag som framhållit begränsningarna med att inte kunna cykla till kompisar eller till aktiviteter. Samtliga medborgarförslag/ e-förslag har dock avslagits med motiveringen att det kostar för mycket att bygga.

Vänsterpartiet har arbetat i många år för att få kommunfullmäktige att prioritera cykling. Vi har argumenterat bifall vid varje medborgarförslag. Vi har även lagt en motion om att Strängnäs bör bygga enklare och billigare så kallade sommarcykelvägar utefter landsvägarna, än vad som anges som standard i gällande cykelplan. 

Sommarcykelväg är ett förslag/rekommendation från Trafikverket och är en enklare typ av cykelväg med grusväg och utan belysning, men lika separerad från biltrafiken och för en tiondel av kostnaden som anges i cykelplanen från 2017. Den motionen, alltså ett förslag att se över kostnaderna och försöka bygga billigare, avslogs av fullmäktige i februari 2022. 

Vi kommer att fortsätta att göra allt vi kan, för att den uppdaterade cykelplanen ska bli riktigt bra och fullt genomförbar, samt för att medel ska tillsättas så att såväl alla de delar som saknas inne i tätorterna samt de sedan länge saknade cykelvägarna utmed landsvägarna ska kunna realiseras.

I Vänsterpartiets skuggbudget samt förslag på flerårsplan 2025–2027 satsar vi erforderliga medel för att utbyggnaden av cykelvägar utmed landsvägarna ska kunna sättas igång omedelbart och med målet att de ska färdigställas inom fem år.

Nu är det upp till bevis för majoriteten att göra samma sak.