– Vi vill få fler att välja cykeln framför bilen, säger nämndens ordförande Anders Härnbro (S).
Kommunens samhällsbyggnadsstrateg Anders Jonsson fyller i:
– Problemet med planen är att den har för stora ambitioner.
De kostnadsbedömningar som gjordes kring 2017 uppgick till drygt 85 miljoner kronor för åtgärder i tätorter och drygt 250 miljoner på länkar mellan dessa. När det gäller regionala stråk kunde (kan) man ansöka om statlig medfinansiering med 50 procent.
Men, för att mäkta med en utbyggnad av de cykelbanor som föreslogs i planen, bedömdes en årlig investeringsbudget på cirka fyra miljoner kronor av teknik- och servicenämnden krävas.
Något säkerställande av investeringsmedel har dock inte skett. Tjänstemän på teknik- och servicekontoret anger att ambitioner och investeringar som föreslås inte alls ligger i paritet med nämndens tilldelade budget.
– Det blir lite ihåligt, anser Anders Ekman, stadsmiljö- och servicechef.
Av den anledningen har teknik- och servicekontoret lämnat synpunkter på planen i sin nuvarande form där man anser att den blivit ett verktyg som motarbetar snarare än hjälper verksamheten.
Därför fick miljö- och samhällsbyggnadsnämnden i uppdrag att fatta beslut om en reviderad plan.
– Cykelplanen från 2017 var fin, men nu har det gått ganska många år. Den kanske inte motsvarar vad vi behöver göra, säger Anders Härnbro.
Han och Anders Jonsson är överens om att cykelvägar i tätorterna ska prioriteras högre än vägar som binder samman de olika orterna.
– Nu får våra experter i förvaltningen se över detta, med den nya energi- och klimatplanen i bakgrunden. Min förhoppning är att fler ska ställa bilen och välja cykeln. Därför ser jag att vi behöver bygga ihop cykelnätet inom tätorterna, säger Härnbro.
Skogsvägen från Krokvägen till Regementsgatan (600 meter) och Storgatan från Järnvägsgatan till Östra Strandvägen (560 meter) är två exempel på sträckor som nämndes i planen men som ännu inte byggts. Den senare är mest aktuell, då den skulle bidra till att sammanlänka skolorna på Tosterön med stans centrala delar.
‒ Av tradition är inte Strängnäs någon cykelstad. Kommunen har aldrig ens anmält sig för att vara med i den ranking som Cykelfrämjandet årligen gör, sa ansvarig handläggare för planen vintern 2017.
Varpå den klubbades igenom av kommunfullmäktige.