En ny effektivare trafikfälla på Vasavägen

Lagom långt från bron bygger man en stålbarriär där det tar tvärstopp. Tvärstopp och vår Herre varde nådig mot den lastbilschaufför som begår två misstag, glömmer bilbältet och missar stålbarriären, skriver signatur "B Carlsson"

Lagom långt från bron bygger man en stålbarriär där det tar tvärstopp. Tvärstopp och vår Herre varde nådig mot den lastbilschaufför som begår två misstag, glömmer bilbältet och missar stålbarriären, skriver signatur "B Carlsson"

Foto: Lisa Hölne

Insändare2022-04-15 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Där Vasavägen börjar finns en järnvägsviadukt som är skapad efter alla konstens regler. Dock är den lite för låg och oftare än tätt är det någon lastbil som kör fast och kör sönder när de missar den eländigt låga järnvägsbron.

Under årens lopp är det många lastbilar som kvaddats så nu har de bestämmande bestämt att ”nu får det vara nog”. Inga fler påkörningar ska ske mot bron.

Vad gör man då? Man skapar en ny plats för var olyckorna ska inträffa. Lagom långt från bron bygger man en stålbarriär där det tar tvärstopp. Tvärstopp och vår Herre varde nådig mot den lastbilschaufför som begår två misstag, glömmer bilbältet och missar stålbarriären.

Vem kan vara skapare av ett nytt fast hinder som dessutom kommer vara ännu lättare att missa och som dessutom genom sin konstruktion kommer att orsaka värre skador. Det kan bara vara någon teoretiker som aldrig kört bil.

När jag läste artikeln var jag tvungen att kolla dagens datum eftersom hela konstruktionen tycks skapad för den första april. Hela upplägget är så groteskt och illfundigt att det måste ha saknats både tanke och eftertanke när det konstruerades.
-” Jag lovar att det tar stopp”, säger byggledaren lite stolt. Konstruktionen är en gemensam lösning och chaufförerna ska lära sig den hårda vägen. I normala fall brukar man försöka bygga bort olycksrisker/trafikfällor i trafiken men här har skapats en ny och effektivare trafikfälla.