Till på skärtorsdagen är det tänkt att arbetet med det nya höjdhindret på Vasavägen ska vara klart så att vägen kan öppna igen. På plats står nu konstruktionen som kommer sätta stopp för den strida ström av lastbilar som tidigare kört in i järnvägsbron.
– Det är så pass många för höga transporter som åker in i järnvägsbron, speciellt de som kommer norrifrån. Varje gång någon åker in i järnvägsbron så stänger Trafikverket av bron för att kontrollera så att det inte har hänt något innan man kan fortsätta med tågtrafiken. Därför har vi tillsammans med Trafikverket beslutat att göra ett påkörningsskydd. Jag lovar dig, det tar stopp om man kör in i det, säger Jan Heldring, byggledare.
Påkörningsskyddet är 3 meter och 60 centimeter. Vilket också är maxhöjden för underfart under bron. Det finns dock en väsentlig skillnad jämfört med det tillfälliga höjdhindret som suttit uppe fram till nu. Det hade en lös del som slog i lastbilen så att chauffören blev varse om att ekipaget inte skulle kunna köra vidare in under bron.
Hur kommer det sig att ni inte har en sådan lösning på det här permanenta?
– Det är ett gemensamt beslut taget med Trafikverket. Det ska ta stopp helt enkelt så kanske man lär sig.
Jan Heldring resonerar vidare att ansvaret faktiskt ligger på lastbilschaufförerna.
– Det är ju så att det sitter ett trafikmärke där, den som har körkort ska kunna de trafikmärken som finns. Det här är en höjdbegränsning som funnits sedan Hedenhös tid höll jag på att säga, eller i alla fall sedan bron byggdes. Och det åligger den som sitter bakom ratten att kunna läsa skyltar.
Jag läste en kommentar i sociala medier där någon undrade om ni bygger en fälla snarare än ett skydd. Vad tänker du när du hör det?
– Vi bygger ett påkörningsskydd och det är så det heter.
Kommer det inte påverka biltrafiken om en lastbil kör in i det?
– Naturligtvis blir det ju så. Men påkörningsskyddet sitter så långt ner mot bron så kör man in i det så stör man inte själva korsningen utan det blir biltrafiken i nordsydlig riktning som naturligtvis blir störd om någon kör in i det där. Vi får väl hoppas att ordet om är rätt i det här fallet.
Vad är skyddet gjort av?
– Det är gjort av stål. Jag skulle inte vilja sitta bakom ratten och köra in i det där kan jag säga. Det tar tvärstopp. Och det är väldigt stora fundament som vi har gjutit och grävt ned.
Måndagen den 28 februari stängdes vägen av för bygget. När den öppnas igen på skärtorsdagen är det efter närmare sju veckor. Just att konstruktionen är så massiv är orsaken till avstängningen.
– Fundamenten ligger så pass djupt och är så pass stora att det inte hade gått att ta sig fram.
Hur kommer det sig att ni inte gjorde ett påkörningsskydd även på andra sidan när ni ändå stängde av?
– Rent krasst så är inte Trafikverket så intresserat av den biten för då tar det stopp i gångbron först. Och faktiskt är det så att de flesta olyckor som har skett är de som har kommit norrifrån.
Det har varit diskussioner kring det här länge, hur känns det att påkörningsskyddet nu är på plats?
– Det är naturligtvis jättebra. Det är så mycket annat krångel och trassel med tågtrafiken i dag så det är väl bra att vi kan bygga bort ett hinder.