Felsorterad post skapar bekymmer

Insändare2020-05-06 05:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 16/4 kunde vi läsa om en dam som tvingades betala 50 öre för att få ut sitt brev. Anledningen, enligt Postnord var för att många av oss felfrankerar. Okej, klart att rätt ska vara rätt. Men då ställer jag frågan hur ska jag göra när vi får agera brevbärare? Jag/vi får felsorterad post och ställs inför valet ska jag/vi ta en promenad eller skicka tillbaka till Postnord. Jag resonerar som att om jag får andras post då borde sannolikheten vara att andra får min post och jag hoppas att de resonerar som jag och tar en promenad med posten till rätt adress. 

Att posten blir fördröjd kan även orsaka onödiga straffavgifter, vem ska betala? Postnord är iallafall inte rädd för lite "badwill?" 

I en insändare i mars efterlyste jag min post. Vad jag inte visste då men som jag vet nu efter att ha fått postleveransen så fanns felsorterad post. Jag förklarade dröjsmålet på kuverten och promenerade sen runt och delade ut posten. Hur tycker Postnord att man ska agera? Tänk tanken om det exempelvis hade varit fakturor/bilskatt? Jag öppnade inte så jag har ingen aning om det fick konsekvenser för respektive brev. Var ska jag/vi skicka räkningen?