Kritik mot IP-Only-upphandlingen

När man gjorde upp avtalet så borde man väl vetat att det skulle bli sämre för kunderna. Skriver insändarskribenten.

När man gjorde upp avtalet så borde man väl vetat att det skulle bli sämre för kunderna. Skriver insändarskribenten.

Foto: Anders Wiklund/TT

Insändare2020-12-28 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kritik angående upphandlingen av Eskilstunas stadsnät där IP-Only stod som segrare. Jag vill veta hur denna upphandling gick till? Kommunen hade tidigare IP-Only som de avslutade samarbete med och övergick till Fibra så varför går man tillbaka till IP-Only igen, eftersom som det inte ens är billigare eller bättre?

Dessutom är avtalet på 7 år.  Hur kan man avtala under så lång tid? De borde ligga på ett år eller max två år. Vad gjorde att man valde detta bolag mot Fibra? Eller andra bolag? Var de billigare? Hade bättre fiber?

När man gjorde upp avtalet så borde man väl vetat att det skulle bli sämre för kunderna. EEM:s styrelseordförande Ann-Sofie Wågström säger att det skulle bli det förmånligaste erbjudandet och att kunderna inte skulle drabbas?

Men nu drabbas vi kunder med en höjning på över 100 kronor per månad dessutom kan man inte välja mindre än 100/100. Alltså en ökning på 10-23 procent, vilket inte är rimligt.

Eftersom priserna inte är marknadsmässiga anser jag att detta avtal borde brytas för det är vi kunder som blivit drabbade och det bör vi inte bli.

En upphandling av detta slag ska leda till det bättre och inte till det sämre för oss kunder annars undrar man ju varför man gjorde detta byte över huvudtaget?

Det är jätteviktigt för studerande och pensionärer (och även alla andra förstås) att bredbandet fungerar utomordentligt och till ett vettigt och inte ett högre pris än tidigare.

Otroligt att det gått igenom men man undrar ju vad som ligger bakom detta och jag skulle vilja se den upphandlingen som gjordes.

Gör om - gör rätt!