Svar på insändaren "Öppet brev till Mälartåg" publicerad den 20 juni.
Det har varit en tuff vår för Mälardalens resenärer. Det har varit för många förseningar och inställda tåg, och vi beklagar hur du och andra resenärer drabbats. Men vi ser också att det under april och maj gått åt rätt håll. Nu står vi inför en sommar där bristen på lokförare i hela landet är väldigt hög, men genom att både vi på Mälartåg och andra tågföretag utökat sommartrafiken så är vår ambition att det ska vara en trafik som resenärer kan lita på i sommar. Dit hör också en förbättrad trafikinformation i Mälartågs app och på vår webb som är ett viktigt utvecklingsområde.
När det kommer till biljetter och priser har det varit ett fundament att priserna på Mälartåg ska vara förutsägbara och enkla. Med fasta priser vet du alltid i förväg vad din biljett mellan Stockholm och Eskilstuna ska kosta. Du riskerar inte att få betala ett mycket högre pris bara för att du köper din biljett i sista stund på plattformen när du hastat i väg från ditt möte. Men det betyder också att vi inte erbjuder till exempel sista minuten-biljetter. Med det sagt, så fortsätter vi att utveckla vårt biljettsortiment, så ännu fler väljer att resa klimatsmart.
När det gäller Öppet brev-skribentens beskrivning av sitt frekventa tjänsteresande inom Mälardalen till olika destinationer med enkelbiljetter blir dock den spontana reaktionen: Du borde ju ha ett -Movingo Alla Sträckor från din arbetsgivare i stället för åka på enkelbiljetter: Ett periodkort på 30 dagar (eller 90 dagar eller årsbiljett) där du kan resa på alla regionaltågssträckor i Stockholm-Mälardalen, både Mälartåg och SJ, och där den omgivande lokaltrafiken ingår. Det är bara att välja avgången som passar bäst och hoppa på! Biljetten har du i mobilen. Enligt din beräkning reser du för 50 000 kronor i tjänsten om året ett Movingo Alla Sträckor kostar 3 200 kronor i månaden – och med ett årskort landar du på 32 000 kronor. Och enkelt att redovisa blir det också.
Jag hoppas att du och ditt jobb ger Movingo en chans efter semestern– och då kommer vi även att ha fler biljettnyheter att berätta om.