Så här kan det mest akuta på tågstationen fixas

Tågstationen i Eskilstuna.

Tågstationen i Eskilstuna.

Foto: C Lindström

Insändare2024-09-27 06:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Läste artikeln nyligen om att Eskilstuna kommun pausar den tänkta och stora ombyggnaden av vårt resecentrum, där man bland annat även räknat in nuvarande busstation och parkeringen på Nyforssidan. Denna paus uppges handla om årtionden på grund av ekonomiska prioriteringar.

Det framgår som om det mest akuta i nuläget och sedan länge är att väntrummet i befintlig byggnad inte alls räcker till för det sedan flera år ökade antalet resenärer. Och med de många försenade eller inställda tågavgångarna lämnas de att stå och vänta utanför i brist på plats inomhus. Det går oftast bra under den varmare tiden på året men övrig tid kan, utöver att man redan är stressad över förseningen i sig, också bjuda på bister kyla i väntan på sent tåg eller i värsta fall inställt och ersatt av ännu senare ankomst av buss.

Min tanke är då att försöka lösa det jag tänker att resenärer främst efterfrågar och då räknar jag här bort prio ett, att alla tåg kommer och dessutom i tid. Prio två antar jag är att slippa stå ute i kyla och oväder på grund av för liten väntsal. Åtgärd: Glasa in en tillbyggnad längs stationens södra sida mot järnvägen med minst måtten 30x5 meter vilket ger en extra väntsal på 150 kvadrat. Den kan sträcka sig från byggnadens västra sida fram till att inkludera Pressbyrån höger om dörrarna till nuvarande väntsal. Måtten kan naturligtvis diskuteras med hänsyn till platsen, men jag bedömer att det minst går att bygga de mått jag angivit.

Jag med många önskar nog också att vårt vackra gamla stationshus får vara kvar så länge som möjligt då det passar in i den omgivande äldre byggnadsstilen. En inglasning med höjd motsvarande det skärmplåttak som finns i nuläget är det minst störande alternativet för att rädda upp den situation som råder. Bör även kunna gå relativt snabbt och innebära en mycket ringa och rimlig kostnad i väntan på den stora ombyggnaden.

Uppvärmning av den glasade tillbyggnaden kan eventuellt ske via värme i de rikligt med sittbänkar den ska utrustas med. Under den kalla årstiden behövs inte vanlig inomhustemperatur då man ändå är klädd för kyligt väder men blir tacksam för vind/regn/snö-skydd och uppvärmda sittplatser.

Under den varma årstiden behövs inte uppvärmning men ibland skydd för ruskväder och behov av sittplats i sin väntan inför resan.

För att slippa växthuseffekt bör nog takets beläggning ha möjlighet att avskärmas mot solen sommartid. Man bör även om möjligt utrusta tillbyggnaden med kameror från start, som förebyggande åtgärd med tanke på den ständigt ökade otryggheten i vårt samhälle.