Det är fullt på perrongen innan Stockholmståget ska avgå strax efter klockan 15 på torsdagseftermiddagen. Även inne i väntsalen sitter många trots att sensommarsolen fortfarande värmer utanför. I takt med att höstkylan tränger sig på kommer det att bli fullt i väntsalen och resenärerna kommer återigen att påminnas om hur liten dagens centralstation är i förhållande till trafiken.
Petter Skarin, projektledare för nya resecentrum, säger att tågtrafiken på centralstationen redan är lika stor som Trafikverket prognostiserade att den skulle vara på 2040-talet. Ända sedan 2017 har det planerats för ett nytt, större resecentrum som ska kunna ta emot fler människor.
Det har redan slagits fast att det nya resecentrum ska ligga på samma plats som centralstationen ligger i dag. Dessutom kommer ytterligare ytor att tas i anspråk, bland annat Nyforsparkeringen och busstationen. Det ska vara möjligt för resenärer att smidigt byta till buss. I planerna ingår pendlarparkering och lokaler för service och handel.
Liksom andra stora infrastrukturprojekt är utvecklingen av Eskilstunas nya resecentrum en mycket lång process som bland annat kräver en järnvägsplan.
– Målsättningen är att komma med i en nationell plan och när det väl är gjort är det realistiskt med en ombyggnation på 2040-talet någon gång om det rullar på utan några större utmaningar, säger Petter Skarin.
I oktober 2021 sa kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S) i en intervju med Eskilstuna-Kuriren att han var fullt medveten om problemet med dagens centralstation och förklarade att planeringen av ett nytt resecentrum pågick för fullt: "När investeringen väl görs kommer det att vara ett av Eskilstunas dyraste, mest avancerade och omfattande projekt någonsin."
Nu tycks planeringen som tidigare pågick för fullt dock ha stannat av. Enligt samhällsbyggnadsnämndens delårsrapport har arbetet med utvecklingen av framtida resecentrum pausats på grund av resursbrist. I en kommentar daterad den 31 augusti skriver förvaltningens tjänstepersoner att: "Arbetet med utvecklingen av framtida resecentrum har pausats på grund av resursbrist, och vi inväntar nu politisk prioritering för att kunna fastställa nästa steg i processen.”
Enligt projektledaren för resecentrum, Petter Skarin, är förstudien klar och det behövs nu politiska beslut för att komma vidare. Det handlar till exempel om hur man ska gå vidare med planeringen och att det behövs mer resurser.
För närvarande pågår flera andra stora projekt som slukar resurser, till exempel görs en fördjupad översiktsplan om att skapa ett nytt verksamhetsområde vid Gunnarskäl. Kommunledningskontoret och samhällsbyggnadsförvaltningen behöver även samordna sig när det gäller arbetet med resecentrum.
Eftersom Eskilstunas resecentrum inte verkar få plats in någon nationell plan i närtid så brinner det inte i knutarna när det gäller arbetet med att ta fram konkreta planer.
– Vi sitter inte i någon knepig sits här och nu, men vi vill ju samtidigt inte skjuta det för långt heller för någonstans blir det också en lång planprocess, säger Petter Skarin.
Han tycker att den nationella planprocessen känns öppen och vill därför att Eskilstuna ska vara med i diskussionerna.
– Det finns en angelägenhet att inte vara för långsamma, men det är inte att det är någon ko på isen.
Kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S) säger att ett nytt resecentrum behövs, men att det är ett projekt som ligger många tiotals år fram i tiden.
– Eftersom det stora arbetet ligger på statlig nivå, och vår förstudie är klar så blir detta knappast en paus som påverkar på helheten. Att då lägga kommunala resurser ett enskilt år på något som inte påverkar tidsplanen i sak när skola och äldreomsorg behöver pengarna nu känns rimligt.
– Vårt resecentrum är inte ens med i trafikverkets prioriteringar eller i den regionala infrastrukturplanen. Det är miljarder som staten måste avsätta.
Enligt Jimmy Jansson kommer kommunen nu att se hur behovet för den fortsatta processen ser ut och hur övriga aktörer, stat och region, kan möta upp.
– Ett första steg är att förhandla om resurser i regional infrastrukturplan och i Trafikverkets budget för satsningar som denna. Och då är det en huggsexa mot övriga landet och länet, som redan verkar i en gravt underfinansierad budget där allt redan är intecknat. En nog så svår uppgift som man nog ska oroa sig betydligt mer över än om någon månad pausas i det lokala arbetet.