Replik pÄ StrÀngnÀspartiets insÀndare "Varför Àr StrÀngnÀs skolor inte bÀttre?" 3/2.
StrÀngnÀspartiet hÀvdar i sin artikel att majoriteten i StrÀngnÀs kommun pÄ nÄgot sÀtt skulle visa uppgivenhet inför de utmaningar den kommunala skolan stÄr inför, inget kunde vara mer felaktigt.
Att vi behöver göra mer, mycket mer, i skolan för att möta de utmaningar som vi ser Àr vi överens om. Men att olika kommuner kan ha olika förutsÀttningar Àr vi tydligen dÀremot inte överens om.
FörÀldrarnas utbildningsnivÄ och bakgrund Àr tvÄ av de faktorer som tydligast pÄverkar betygen, dÀr Àr forskningen enig. Att TÀbys elever fÄr goda betyg Àr nÄgot som dom skall vara stolta över. I TÀby har man socioekonomiskt vÀlbestÀllda skolor med fÄ nyanlÀnda och mÄnga elever med högutbildade förÀldrar. NÄgot som Peter Norrthon (L) ordförande i TÀbys barn- och grundskolnÀmnd bekrÀftade och ocksÄ angav som frÀmsta framgÄngsfaktor för TÀbys fina resultat. Detta vid StrÀngnÀspartiets skolseminarium pÄ lördagen.
Kring dessa faktorer funderar inte Larsson och Eriksson Drotte det minsta, utan spekulerar i stÀllet kring andelen behöriga lÀrare som möjlig orsak till att resultaten ser ut som dom gör. Behörigheten Àr en oerhört viktig faktor men Àven denna tanke framförs utan nÀrmare fundering över hur det dÄ kan komma sig att TÀbys friskolor kan nÄ mycket goda resultat trots relativt sett lÄga andelar behöriga lÀrare!
Det vi kan konstatera Àr att elevers socioekonomiska bakgrund har stor betydelse för betygen. NÄgot Lars Larsson och Marie Eriksson Drotte vÀljer att helt nonchalera, man kan undra varför?