Svar till Bo Karlsson Löfroth och Villaägare publicerad den 4/11 och 10/11.
Vi får flera frågor om att gångbaneavtalen sagt upp från och med den här vintern. Information till fastighetsägare som tidigare haft avtal med kommunen skickades i januari 2020. Det har gett fastighetsägare möjlighet att i god tid kontakta en entreprenör om de själva inte har möjlighet, att sköta snöröjning och halkbekämpning framöver. Kommunstyrelsen fattade beslut om ansvar för fastighetsägarna 1996 med stöd av Lag (1998:814) särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning.
De flesta kommuner i Sverige tillämpar hela eller delar av lagstödet att det är fastighetsägaren som har skötselansvar. För att nämna några så finns Göteborg, Helsingborg och Borås att jämföra med och Eskilstuna är långt ifrån ensamma om att göra det.
Anledningen till att gångbaneavtalen sagts upp är att kommunen inte har uppdraget att samordna och erbjuda den typ av tjänst. Det hör inte till vår kärnverksamhet att förmedla affärsavtal.
På vår webbsida eskilstuna.se/snorojning hittar du fler svar på frågor om gångbaneavtalen.