Varken färre barn eller minskade behov i förskolan

Verkligheten är att alla barn absolut inte får den högkvalitativa utbildning och omvårdnad de har rätt till, skriver en förskollärare.

Verkligheten är att alla barn absolut inte får den högkvalitativa utbildning och omvårdnad de har rätt till, skriver en förskollärare.

Foto: Gorm Kallestad/TT

Insändare2023-01-28 06:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till "Förskolans verksamhet måste anpassas efter antalet barn" av Nina Tuncer (S), ordförande i förskolenämnden i EK 22 januari.

Nina Tuncer skriver att det inte rör sig om besparingar utan om en anpassning av verksamheten. Detta låter väldigt bra men speglar inte den verklighet vi befinner oss i. 

Januari har inte ens avslutats innan vår rektor meddelade oss att pengarna för vikarier för 2023 är slut, detta beror bland annat på minskade stadsbidrag. Vi har i dagsläget varken färre barn eller minskade behov utan snarare tvärtom. Verkligheten är att vi har barngrupper som består av barn med behov som vi inte kan tillgodose. Verkligheten är att alla barn absolut inte får den högkvalitativa utbildning och omvårdnad de har rätt till så som Nina Tuncer skriver. 

Denna verklighet är tyvärr inte något som enbart stämmer på min arbetsplats utan på många förskolor i Eskilstuna kommun. Vilket Nina med flera bör vara medvetna om då verksamheterna skriver upprepade tillbud både när det gäller stress hos pedagoger samt kränkningar och skador hos barn. Det finns många barn i behov av särskilt stöd men att få pengar för att kunna sätta in resurser för dessa barn har blivit så pass svårt att vi pedagoger får höra att det inte är någon idé att ens ansöka om tilläggsbelopp. Hur stämmer detta med den högkvalitativa utbildning som vi ska bedriva i förskolan?

Vi har under många år flaggat för att kvaliteten på utbildningen och arbetsmiljön blir sämre och sämre i förskolan men får till svar att det inte finns pengar. Vi måste spara, spara och spara. Nu kan vi inte spara mer. Nina är varmt välkommen att spendera några dagar tillsammans med oss pedagoger i verksamheten för att se hur verkligheten för våra barn är.