Svar till insändare ”Tips till kommunen: Så bör ni planera semesterperioden”
Tack för dina erfarenheter och tankar kring sommarbemanningen inom hemtjänsten.
I sommar har vi omkring 1 000 vikarier i våra verksamheter. Av dem är 625 nya. Vikarierna är viktiga för att våra brukare ska få vård och omsorg när ordinarie personal har välförtjänt semester. Vår bild är att vikarierna generellt gör ett bra och värdefullt jobb. I sommar har inga allvarliga avvikelser rapporterats i våra verksamheter. Däremot uppstår tyvärr misstag ibland. Då är det viktigt att kontakta berörd enhetschef om vad som inträffat.
Bemanning inom vård och omsorg är en prioriterad och utmanande fråga. Behovet av vård ökar i takt med att den äldre befolkningen blir större. Samtidigt minskar invånare i arbetsför ålder. Bristen på vårdpersonal i landet gör att många av våra vikarier är outbildade. Det ställer krav på oss som kommun.
Vi behöver ge våra vikarier goda förutsättningar att utföra sitt arbete, oavsett erfarenhet och utbildning. Vi jobbar på olika sätt med att ge rätt stöd och stärka arbetssätt som utgår från individens behov.
Inom hemtjänsten förenklar vi instruktionerna till medarbetarna samtidigt som vi säkerställer att det finns kunskap om hur introduktionen på enheterna ska genomföras. I höst testas ett kompetenscentrum för att se om det kan säkerställa introduktionen för nya medarbetare. Här ska nyanställda få teoretisk introduktion och möjlighet att träna på praktiska moment. I pilotprojektet utökar vi även introduktionen så den blir längre än den är idag. För att säkerställa hög kvalitet av vår utbildning vid kompetenscentrum har vi låtit yrkeslärare vara med och utforma den.
Vår förhoppning är att våra åtgärder ska bidra till mer trygghet för såväl brukare som medarbetare.