Det har spekulerats i flera veckor nu om batteritillverkaren Northvolts ekonomiska problem. Det har handlat om låg produktion och stora utgifter.
Tidigare har företaget inte haft några problem att locka till sig nya miljarder, men nu har ägarna och investerarna blivit betydligt mer restriktiva. Kronorna rullar inte längre in som förr.
Kapitalet håller därför på att sina och det fort. Antalet fall hos Kronofogdemyndigheten som rör underleverantörer som inte fått betalt har ökat under året, rapporterade SVT (13/9).
Samtidigt rapporteras det om allvarliga arbetsmiljöproblem i fabriken i Skellefteå.
Under måndagen skickade Northvolt ut ett pressmeddelande där företaget meddelar att man vill göra sig av med 1 600 anställda.
1 000 personer på sin stora fabrik i Skellefteå, 400 personer i Västerås och 200 i Stockholm. Det motsvarar en fjärdedel av den totala personalstyrkan, enligt tidningen Affärsvärlden.
Den här typen av neddragningar får naturligtvis ringar på vattnet. De kommer även att påverka Northvolts underleverantörer som Senior Material AB i Eskilstuna.
Det har funnits täta band mellan Northvolt och Senior Material i flera år.
I mars 2021 gick det exempelvis att läsa i tidningen att Northvolt aviserat att man fått en jätteorder från Volkswagen värd 120 miljarder kronor. I upplägget ingick ett avtal mellan Senior och Northvolt om att leverera separatorer från Seniors fabrik i Eskilstuna till Northvolts batterifabrik i Skellefteå.
Den fabrik som nu skär ned sin verksamhet.
Anläggningen i Eskilstuna är visserligen bara en del av Senior Materials totala verksamhet. Men kundrelationen till Northvolt var en viktig anledning till att företaget placerade sitt Europakontor och en produktionsanläggning i Eskilstuna. I en intervju med tidningen 2021 stack inte företaget vice vd Kalle Liu under stol med att etableringens tidplan var anpassad efter Northvolts behov.
Så det är klart att Northvolts förändrade förutsättningar kommer att påverka Senior – om det inte redan har gjort det. En tidigare planerad utbyggnad av fabriken har lagts på is (Dagens Arbete 31/7).
Men det är inget som företaget så sent som en vecka sedan ville kännas vid. I ett mejl till tidningen skrev då Cecilia Vallin, HR- och kommunikationschef på Senior bland annat: ”Vi ser i nuläget inte att vår planerade expansion förändras med hänsyn till Northvolts situation.” Cecilia Vallin underströk även att ”Seniors anläggning i Eskilstuna levererar till ett antal stora batteriföretag i Europa.”
Det låter bra, men den europeiska batteritillverkningsbranschen är en bransch i gungning, vilket kan härröras till en inbromsning av elbilsförsäljningen. Flera biltillverkare har redan reviderat sina planer och mål för elektrifieringen för kommande år. Förhoppningen om en helt elektrifierad bilproduktion har skjutits på framtiden.
Konkurrensen från de kinesiska batteritillverkarna är dessutom stenhård.
Så marknaden som förutspåddes bara för något år sedan finns inte längre kvar, varken för elbilarna eller batterierna.
Kanske är det detta som till sist kommer minska utsläppen av Metylenklorid i Eskilstuna.