Klimathyckleri och rövarpengar i Eskilstuna

Kjula flygfĂ€lt Ă€r tĂ€nkt att byggas ut till en kommersiell flygplats – för offentliga medel men Ă€ven för pengar frĂ„n bland annat Förenade Arabemiraten.

Kjula flygfĂ€lt Ă€r tĂ€nkt att byggas ut till en kommersiell flygplats – för offentliga medel men Ă€ven för pengar frĂ„n bland annat Förenade Arabemiraten.

Foto: Peter Larsson

Ledare2019-10-29 17:33
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Eskilstunas politiska ledning hÄller numera lÄg profil om planerna pÄ att utveckla Kjula flygfÀlt till en kommersiell flygplats. Men drömmarna Àr lika vÄta som tidigare. Medborgarna kan se dem i Ärsredovisningar och inriktningsdokument, liksom i det arbete som pÄgÄr i det kommunala bolaget Eskilstuna logistik och etablering AB, som driver flygfÀltet.

Den affÀrsplan som bolaget antog nyligen innehÄller en allmÀn hyllning till flyget samt följande slutsats:

”Eskilstuna Flygplats med sitt lĂ€ge i direkt anslutning till bĂ„de E20 och Svealandsbanan, samt med en potentiell marknad om ca 3,8 miljoner invĂ„nare inom 60 minuter, skulle vid en utbyggnad till Nationell Flygplats kunna vara ett reellt alternativ till en utbyggnad av en 4:e start- och landningsbana pĂ„ Arlanda.”

SĂ„ kan man förstĂ„s sĂ€ga, i en omskrivning att Eskilstuna kommun ligger mitt i MĂ€lardalen. Men det Ă€r Eskilstuna inte ensamt om. HĂ€r finns Ă€ven VĂ€sterĂ„s, Nyköping, Stockholm, Örebro och lite lĂ€ngre söderut Norrköping och Linköping. Och till skillnad mot Eskilstuna har de redan i dag fullt operativa, nationella flygplatser med passagerartrafik.

De kommunala flygplatserna i nĂ€romrĂ„det Ă€r dessutom underutnyttjande och förlusttyngda. VĂ€sterĂ„s flygplats gick förra Ă„ret back med 30 miljoner kronor och Linköpings flygplats med 40 miljoner, pengar som kommuninvĂ„narna mĂ„ste skjuta till. Det senaste ekonomiska bidraget frĂ„n medborgarna i VĂ€sterĂ„s kommer ovanpĂ„ den dryga halv miljard som de redan har betalat till flygplatsen under 2000-talet. För Linköpingsbornas del handlar det om över 300 miljoner bara under de senaste tio Ă„ren. 

3,8 miljoner invÄnare med 60 minuters resvÀg till Kjula lÄter ocksÄ mindre imponerande om man lÀser genomgÄngen i regeringens flygstrategi. DÀr framgÄr att 95 procent av Sveriges invÄnare har mindre Àn en timmes resa till en nationell flygplats, alltsÄ till en som flygfÀltet i Kjula inte Àr.

SĂ„ hĂ€r ser verkligheten ut: Överetablering av kommersiella flygplatser, kommunala förluster för flyget pĂ„ tiotals miljoner Ă„rligen och flygdrömmare i Eskilstuna som vill ge sig in i detta med start frĂ„n noll. Medan de konkurrerande flygplatserna sedan lĂ€nge springer för fullt i denna kapplöpning, drivna av att försöka minska förlusterna, har Eskilstuna – som redan gĂ„r back pĂ„ flyget med Ă„tta miljoner per Ă„r – Ă€nnu inte startat.

Alla erfarenheter talar för att Eskilstunaborna fÄr bidra med belopp i samma storlek som grannkommunerna, oavsett vilka privata aktörer som vill delta i projektet.

Och sÄ finns det ett par aspekter till. Eskilstunas kommunkoncern arbetar för att nÀsta Är bli fossilfri. Man kan sÀga mycket om det mÄlet och hur det rÀknas fram. Klart Àr dock att det uttrycker en lovvÀrd ambition att minska Eskilstunas bidrag till klimatpÄverkan.

Men det klimatmÄlet framstÄr som ett formidabelt hyckleri nÀr kommunledningen samtidigt arbetar för en lokal flygplatsetablering som förutsÀtter en kommunalt subventionerad ökning av flygresor.

Den privata sammanslutning som Eskilstuna förhandlar med, och som ska vara med i flygplatssatsningen, innehÄller en tysk storbank. Men dÀr ska Àven finnas pengar frÄn den blodsbesudlade imperialistiska diktaturen Förenade Arabemiraten. Kapital med hemvist i Dubai, som det Àr frÄga om, kan Àven komma frÄn diverse andra obskyra platser som ihopplundrade diktatur- och oligarkfonder.

NÀr det kommer till att förverkliga flygdrömmar Àr det kanske inte sÄ noga för demokraterna i Eskilstunas kommunledning.