En viktig del av vÄra politikers uppdrag Àr att hantera de mÄlkonflikter som obönhörligen uppstÄr nÀr tvÄ intressen stÀlls emot varandra.
Ett utmÀrkt exempel pÄ detta Àr skolan i Flen. I ena vÄgskÄlen finns argumenten frÄn de som kÀmpar för att hÄlla skolor öppna. För att kunna bo kvar dÀr de önskar. I den andra vÄgskÄlen finns alla elevers rÀtt till en god skolgÄng.
Eller som Lena FurĂ©n, förvaltningschef pĂ„ barn-, utbildning och kulturförvaltningen uttrycker det i tidningen: âVi vill minimera risken att behöva göra oss av med personal, vi vill hellre göra oss av med lokaler. NĂ€r det gĂ€ller fördelningen av var vi lĂ€gger vĂ„ra pengar sĂ„ vill vi jobba med den inre verksamheten med utbildning och undervisning. Lokalerna kostar och vi vill lĂ€gga de pengarna pĂ„ kvaliteten pĂ„ undervisningen.â
Lena Furén Àr inte den enda högt uppsatta tjÀnstemannen i kommunen som uttalat sig om skolans framtid.
Efter att kommunstyrelsen beslutat att Kyrkskolan i Mellösa skulle rĂ€ddas och lokalerna skulle renoveras intervjuades skolchefen Henrik Ljungqvist, i tidningen. I intervjun slog han bland annat fast att âkonsekvenserna av att behĂ„lla skolan kommer bli ganska stora. PĂ„ mĂ„nga nivĂ„er.â Han utvecklade sitt resonemang: âOm vi har kvar alla lokaler i kommunen sĂ„ blir lokalhyran per elev betydligt mycket högre. Det i sin tur gör att vi mĂ„ste kompensera alla fristĂ„ende skolverksamheter ekonomiskt. VĂ„rt mĂ„l har ju hela tiden varit att minska lokalhyrorna och det Ă€r dĂ€rför förslagen om att lĂ€gga ner bland annat Bettna och Kyrkskolan har tagits fram.â
Det Àr inte sÄ vanligt att kommunala tjÀnstemÀn Àr sÄ hÀr tydliga med vad politiska beslut kan leda till. Det Àr vanligare att de knyter handen i fickan.
Men uttalandena bör ses mot bakgrund av att skolan i Flen redan har stora svÄrigheter. I vÄras gick var fjÀrde elev ut nian med sÄ lÄga betyg att de inte hade behörighet att studera vidare pÄ gymnasiets yrkesprogram. Andelen behöriga elever till gymnasiet Àr lÀgst i hela lÀnet.
Skolan i Flen har dÀrmed misslyckats med sin viktigaste uppgift: Att skapa förutsÀttningar för alla elever nÄ mÄlen med utbildningen.
Nu minskar medlen till barn-, utbildnings- och kulturnÀmnden samtidigt som barnen i skolan blir fÀrre. Att fÄ pengarna att rÀcka till allt och alla liknar allt mer ett eldprov för förvaltningen.
Man kan tycka att det hÀr Àr en sÄ viktig frÄga att invÄnarna i kommunen borde gÄ man ur huse och krÀva att kommunpolitikerna ger skolan tillrÀckliga förutsÀttningar för att uppfylla sitt kompensatoriska uppdrag.
Men i Flen demonstrerar man och anordnar en ljusmanifestation för att fÄ ha sin skolorna i Mellösa och Bettna kvar.
Det skulle onekligen ha varit intressant om de mötts av motdemonstranter som stÀllde frÄgan varför nÀra skolor Àr viktigare Àn alla barns rÀtt att nÄ mÄlen i skolan?
Men nÄgon sÄdan motdemonstration Àgde inte rum. I mÄndags beslutade i stÀllet en majoritet i kommunfullmÀktige att gÄ pÄ kommunstyrelsens linje och behÄlla Kyrkskolan i Mellösa.
Vad förslaget innebÀr i praktiken Àr dock för tidigt att sÀga.
Till tidningen förklarade Centerpartiets Björn Carlsson, som tillhör den majoritet som röstade för att behĂ„lla skolan, att fullmĂ€ktige tillsammans med Flen kommunfastigheter AB (FKAB) ska âdefiniera vad vi menar med det hĂ€r. Titta pĂ„ vad vi kan göra och hur mycket underhĂ„llsskulden Ă€r.â
FKAB ska Äterkomma med ett underlag till fullmÀktige senast i juni.
Med andra ord har politikerna fattat ett beslut i relativ blindo. Och de förklarar inte hur de ska sÀkra kvaliteten i undervisningen för alla elever.
De ger heller inga besked om de Àr beredda att skjuta till extra pengar till skolan nu nÀr mer pengar ska satsas pÄ lokaler, eller om mÄndagens besked ocksÄ innebÀr att personal kommer att sÀgas upp.
Nu ÄterstÄr det för majoriteten i Flen att förklara hur man tÀnker sig skolans framtid, vilka resurser skolan ska ha och hur man ska se till att alla elever fÄr möjlighet att nÄ mÄlen. Helt enkelt hur man ska tackla mÄlkonflikterna i skolan. För en sak Àr sÀker. Det gÄr inte att ge allt till alla.