Högstadieeleverna i Eskilstuna uteblev i snitt var femte dag under vÄrterminen (EK 19/9). I högstadiet har man skolplikt. Det innebÀr alltsÄ att man har en skyldighet att befinna sig i skolan om man inte har giltigt förfall som sjukdom.
Men nÀr högstadiechefen Marie Mulvad Fransson intervjuas i tidningen berörs över huvud taget inte skolplikten.
Mulvad Fransson förklarar att den höga frĂ„nvaron med att generation Z dissar skolan. âDe tycker inte att det Ă€r den huvudsakliga platsen för lĂ€randet och dĂ€r behöver vi vara sjĂ€lvkritiska som institution. Vi behöver titta pĂ„ hur skolan blir mer relevant, begriplig och hanterbar för alla elever,â sĂ€ger hon till tidningen.
Nu kan man stilla undra om nÄgon generation tyckt att skolan varit relevant och begriplig?
En del att vara tonÄring Àr vÀl snarare att ogilla skolan, dÀrav skolplikten.
DÀrmed inte sagt att den svenska skolan inte kan bli bÀttre. Det mÄste den bli.
I Svenska Dagbladet publiceras just nu en serie artiklar om lösningar pÄ skolkrisen. En av dem som intervjuas Àr Andreas Schleicher, utbildningschef pÄ OECD och grundare av det internationella Pisa-studien. Han har dÀrför god kunskap om olika lÀnders skolsystem och problem (SvD 18/9).
Schleicher konstaterar att det svenska skolvalssystemet varken premierar skolresultat eller kvalitet. Han efterlyser dÀrför en starkare skolinspektion som har ett starkt mandat att antingen jobba med skolor för att förbÀttra de delar som inte hÄller mÄttet eller helt enkelt stÀnga dem.
Men Schleicher anser Ă€ven att kraven pĂ„ eleverna mĂ„ste öka. âDet verkar som att förvĂ€ntningarna pĂ„ eleverna inte Ă€r sĂ„ höga, det Ă€r rĂ€tt sĂ„ lĂ€tt för en elev att bli framgĂ„ngsrikâ, konstaterar han och förklarar att detta delvis handlar om betygsinflationen.
Det finns anledning att lyssna pÄ Andreas Schleicher.
Skolorna mÄste bli bÀttre pÄ att erbjuda alla elever en högkvalitativ utbildning. Men det kan inte göras genom att skolan ensidigt krumbuktar för att bli relevant för eleverna.
Att ta till sig nya fakta, att lÀra sig Àr rent ut sagt ofta trÄkigt. Varför man behöver lÀra sig nÄgot blir inte alltid begripligt förrÀn man börjar anvÀnda sina nya kunskaper.
En av skolans uppgifter Ă€r dĂ€rför att lĂ€ra eleverna att bita ihop och hĂ€rda ut. Att utmana dem att klara allt svĂ„rare uppgifter â trots att eleverna sjĂ€lva inte alltid sjĂ€lva tror att de klarar det. AlltsĂ„ den sorts motivation att lĂ€ra som kallas grit eller jĂ€vlar anamma. Forskning pekar pĂ„ att grit bĂ„de kan slĂ„ IQ och talang nĂ€r det gĂ€ller att nĂ„ resultat i skolan och resten av livet.
Skolan och förĂ€ldrarna mĂ„ste dĂ€rför vara mer Ă€n tydliga mot eleverna att det Ă€r deras plikt att gĂ„ i skolan. Eleverna kan i sin tur krĂ€va en skola dĂ€r de lĂ€r sig det de ska â inte minst för att förbereda dem för framtiden.
Eller som Andreas Schleicher konstaterar: NÀr eleverna kommer ut i vÀrlden Àr kraven höga.
Det Àr dÀrför bra om de lÀr sig hantera dem redan i skolan.