Vilken generation har tyckt att skolan Àr rolig?

En av skolans uppgifter Ă€r att lĂ€ra eleverna att bita ihop och hĂ€rda ut. Att utmana eleverna att klara allt svĂ„rare uppgifter – trots att de inte alltid sjĂ€lva tror att de klarar det.

En av skolans uppgifter Ă€r att lĂ€ra eleverna att bita ihop och hĂ€rda ut. Att utmana eleverna att klara allt svĂ„rare uppgifter – trots att de inte alltid sjĂ€lva tror att de klarar det.

Foto: Henrik Montgomery / TT

Ledare2023-09-21 15:55
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Högstadieeleverna i Eskilstuna uteblev i snitt var femte dag under vĂ„rterminen (EK 19/9). I högstadiet har man skolplikt. Det innebĂ€r alltsĂ„ att man har en skyldighet att befinna sig i skolan om man inte har giltigt förfall som sjukdom. 

Men nĂ€r högstadiechefen Marie Mulvad Fransson intervjuas i tidningen berörs över huvud taget inte skolplikten. 

Mulvad Fransson förklarar att den höga frĂ„nvaron med att generation Z dissar skolan. ”De tycker inte att det Ă€r den huvudsakliga platsen för lĂ€randet och dĂ€r behöver vi vara sjĂ€lvkritiska som institution. Vi behöver titta pĂ„ hur skolan blir mer relevant, begriplig och hanterbar för alla elever,” sĂ€ger hon till tidningen. 

Nu kan man stilla undra om nĂ„gon generation tyckt att skolan varit relevant och begriplig? 

En del att vara tonÄring Àr vÀl snarare att ogilla skolan, dÀrav skolplikten.

DĂ€rmed inte sagt att den svenska skolan inte kan bli bĂ€ttre. Det mĂ„ste den bli. 

I Svenska Dagbladet publiceras just nu en serie artiklar om lösningar pÄ skolkrisen. En av dem som intervjuas Àr Andreas Schleicher, utbildningschef pÄ OECD och grundare av det internationella Pisa-studien. Han har dÀrför god kunskap om olika lÀnders skolsystem och problem (SvD 18/9).

Schleicher konstaterar att det svenska skolvalssystemet varken premierar skolresultat eller kvalitet. Han efterlyser dÀrför en starkare skolinspektion som har ett starkt mandat att antingen jobba med skolor för att förbÀttra de delar som inte hÄller mÄttet eller helt enkelt stÀnga dem.

Men Schleicher anser Ă€ven att kraven pĂ„ eleverna mĂ„ste öka. ”Det verkar som att förvĂ€ntningarna pĂ„ eleverna inte Ă€r sĂ„ höga, det Ă€r rĂ€tt sĂ„ lĂ€tt för en elev att bli framgĂ„ngsrik”, konstaterar han och förklarar att detta delvis handlar om betygsinflationen.

Det finns anledning att lyssna pÄ Andreas Schleicher.

Skolorna mÄste bli bÀttre pÄ att erbjuda alla elever en högkvalitativ utbildning. Men det kan inte göras genom att skolan ensidigt krumbuktar för att bli relevant för eleverna.

Att ta till sig nya fakta, att lĂ€ra sig Ă€r rent ut sagt ofta trĂ„kigt. Varför man behöver lĂ€ra sig nĂ„got blir inte alltid begripligt förrĂ€n man börjar anvĂ€nda sina nya kunskaper. 

En av skolans uppgifter Ă€r dĂ€rför att lĂ€ra eleverna att bita ihop och hĂ€rda ut. Att utmana dem att klara allt svĂ„rare uppgifter – trots att eleverna sjĂ€lva inte alltid sjĂ€lva tror att de klarar det. AlltsĂ„ den sorts motivation att lĂ€ra som kallas grit eller jĂ€vlar anamma. Forskning pekar pĂ„ att grit bĂ„de kan slĂ„ IQ och talang nĂ€r det gĂ€ller att nĂ„ resultat i skolan och resten av livet. 

Skolan och förĂ€ldrarna mĂ„ste dĂ€rför vara mer Ă€n tydliga mot eleverna att det Ă€r deras plikt att gĂ„ i skolan. Eleverna kan i sin tur krĂ€va en skola dĂ€r de lĂ€r sig det de ska – inte minst för att förbereda dem för framtiden.

Eller som Andreas Schleicher konstaterar: NĂ€r eleverna kommer ut i vĂ€rlden Ă€r kraven höga. 

Det Àr dÀrför bra om de lÀr sig hantera dem redan i skolan.