Den som pendlar med tåg i Mälardalen får räkna med att de är försenade. Oftast i sisådär fem eller tio minuter. Minuter som snart blir timmar, som skulle kunna ha använts till bättre saker.
Att det här inte är ett nytt fenomen gör inte saken bättre. För 16 år sedan, 2007, presenterade Banverket (numera Trafikverket) en uträkning om hur många timmar Mälardalspendlarna fick vänta på försenade tåg varje år. Totalt rörde det sig om 4,5 miljoner timmar. Eller utslaget på varje enskild pendlare: en arbetsvecka. Samhällskostnaden beräknades då uppgå till 1,1 miljard kronor per år.
Åren har gått, men förseningarna har tyvärr bestått. Den som pendlar i Mälardalen kan fortfarande inte räkna med att komma fram i tid. Notan för samhället har tickat på.
Det senaste året har MTR, som efter en upphandling har hand om driften av Mälartågen, återkommande lovat bot och bättring. Men deras huvudsakliga metod att få fler punktliga tåg – att dra in avgångar – lämnar en del övrigt att önska.
Som pendlare är det inte bara viktigt att kunna räkna med att komma fram i tid. Det är minst lika angeläget att tågen inte går för sällan. Särskilt för den som pendlar längre sträckor eller behöver byta till annat tåg eller buss. Missar man en förbindelse blir restiden ofta orimligt lång.
Visst, en del av förseningarna beror på faktorer utanför MTR:s kontroll – som olyckor, banarbeten eller trängsel på spåren. Men ett av de vanligaste skälen är brist på personal, en faktor företaget helt och hållet ansvarar för.
Efter en timmes väntan på perrongen i ur och skur är det inte sällan man önskar att man bodde i Japan. Där räknas förseningar, i den mån de ens uppkommer, i sekunder. Logiken bakom detta är att fler väljer att åka med tåget – även längre sträckor – om de alltid kan lita på att det går i tid.
Det första halvåret i år inträffade, enligt statistik från företaget UC, det högsta antalet konkurser på tio år. Under samma tid ökade antalet konkurser i Eskilstuna med 91 procent och i Strängnäs med 78 procent. I Flen låg antalet konkurser kvar på samma nivå som 2022.
För den som förlorar sitt jobb finns det fortfarande möjligheter – både att hitta ett nytt jobb eller att utbilda sig. Då är det en fördel att bo i Stockholm-Mälarregionen med sina många företag och lärosäten.
Men om fler ska överväga att pendla längre sträckor krävs att tågtrafiken fungerar. Att det går att lita på den. Ansvariga politiker för kollektivtrafiken måste sätta press. MTR behöver börja leva upp till sitt avtal, både när det gäller punktlighet och turtäthet.