I söndagens utspel frĂ„n S och M luftades en del som de och flera andra lĂ€tt borde kunna bli sams om. Regeringen Ă€r nu klar med lagrĂ„dsremiss om âgĂ€ngbrottslighetâ. Den bygger pĂ„ en vĂ€lgjord, sakkunnig utredning av förre riksĂ„klagaren Anders Perklev, numer hovrĂ€ttspresident.
I den finns straffrĂ€ttsliga skĂ€rpningar, med sikte pĂ„ knarkhandel men ocksĂ„ andra brottstyper som Ă€r vanliga i maffiaartade ligor. DĂ€r finns Ă€ven en överföring till svensk straffrĂ€tt av ett par danska bestĂ€mmelser som â i förenklad, vulgariserad form â hĂ„rdutnyttjats i svensk partipolitik.
Moderaternas Ulf Kristersson var, hemma i StrÀngnÀs, för dagen stundtals mer Reinfeldtsk, med deras beprövade förslag om utökat jobbskatteavdrag i ett steg till. DÀrtill en nyare konstruktiv idé: En tids sÀrskild skattelÀttnad, dÄ nÄgon efter lÄngtidsarbetslöshet fÄr förvÀrvsinkomster.
Hos S, och Àven hos MP, har de med tiden kommit över den aversion mot jobbskatteavdragen de felstegsvis hade för omkring 15 Är sedan. Liksom det rÀtt komplicerade lagstiftningsarbete, dÀr regeringen haft Anders Perklev som utredare, pÄminner det om att man borde lÄta bli det alltför uppskruvade tonlÀget och inte dra in politikens ytterkanter i maktutövningen.
LagÀndringar som Perklev förordar ger skÀrpningar av hÀktningsmöjligheter och straffmÀtning. De gÀller brottstyper som förekommer i ligor som langar knark, utpressar och har nÀra till andra vÄldsbrott.
HĂ€r finns en fallgrop att se upp för. GĂ€ng och andra ligor med flera samverkande kriminella finns inte bara i de stadsdelar det helst pratas om i Stockholmska redaktions- eller salongsmiljöer. Knarkhantering och tillhörande ligor finansieras till stor del av dem som betalar langare för knark eller sprit â men inte bor i âutsattaâ stadsdelar, och inte talar svenska med samma brytning.
Hur skulle föreslagna paragrafer och slagord om âdanska straffâ ha trĂ€ffat den pĂ„ 90-talet mycket omskrivna âUppsalamaffianâ, med idel svenska namn och tillhĂ„ll i en lyxbĂ„t? Eller den grupp mĂ€n som dömdes i hovrĂ€tten i AllrahĂ€rvan? SĂ€rskilt det sistnĂ€mnda Ă€r ju ett för moderater bekant Ă€mne.
Perklevs utredning verkar klara testet. BÄde i dansk och svensk juridik Àr det en möjlig, och tillrÀcklig, straffskÀrpningsgrund att ett antal personer samverkat i en grupp som begÄtt brott ihop.
Det andra förslaget â upp till âdubbla straffâ â handlar i Danmark, liksom hos Anders Perklev, om sprĂ€ngningar, skottlossning och strider pĂ„ allmĂ€n plats eller i konflikter mellan tvĂ„ ligor. Det verkar rimligt, dĂ„ det svenska lagförslaget, sĂ„vitt jag kan bedöma, blir lika tillĂ€mpligt i kĂ€ndisknarkandet vid Stureplan i Stockholm som i ett hyreshuskvarter i Eskilstuna.
Mer knepigt Àr detta: FÄr andra ytterst grova brott ett för blekt relativt straffvÀrde, ifall inte nÄgot görs Àven dÀr? Ett exempel, med tragisk verklighetsbakgrund. Om politiska extremister eller frÀmmande makt skickar en ensam torped för att misshandla eller skjuta en meningsmotstÄndare i dennes bostad, i en ort som Strömsund i JÀmtland?
Ăr inte det en sammansvĂ€rjning minst lika straffvĂ€rd som blodig osĂ€mja mellan tvĂ„ gĂ€ng B-ligister i en större stad?