Staten behöver inte mata sparare med guldsked

..

..

Foto: Sörmlands Media

Signerat2021-06-02 18:56
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Alla som har en Ă„sikt i frĂ„gan sĂ€ger att de vill ha ett enklare, mer enhetligt och likformigt skattesystem. Men mĂ„nga av dem vĂ€ljer att samtidigt argumentera för det ena, det andra eller det tredje undantaget. 

SĂ„ Ă€r det nu med skatten pĂ„ investeringssparkonton, ISK. Socialdemokraterna har tagit upp detta i sitt arbete inför höstens partikongress. Samma arbetsgrupp som skickade upp testballongen om en ny förmögenhetsskatt – som kritiserades pĂ„ ledarsidan i mĂ„ndags – funderar pĂ„ att sĂ€tta ett tak för ISK. Dagens Industri berĂ€ttade i tisdags om en utredning i Ă€mnet som partiet bestĂ€llde frĂ„n Riksdagens utredningstjĂ€nst i oktober förra Ă„ret.

Kritiken frÄn högerpolitiker, centerpartister, bankekonomer och en del andra kom omedelbart. Idéerna beskrivs som en orÀtt mot sparare.

Men vore det verkligen fel att begrÀnsa eller rent av ta bort denna grÀddfil? För det Àr vad det Àr. Tankar pÄ att ta itu med ISK finns inte heller bara, eller ens frÀmst, inom socialdemokratin. Samma sak föreslogs av bland andra SNS KonjunkturrÄd 2018.

Investeringssparkontot infördes av alliansregeringen 2012. Schablonbeskattningen pÄ kontot skulle vara en enkel och, underförstÄtt, förmÄnlig sparform. Det sista stÀmmer. Men enkelt? Hur mÄnga av de dryga tre miljoner svenskarna som sparar via ISK kan beskriva hur tillgÄngarna beskattas?

Modellen Àr att schablonintÀkten berÀknas som statslÄnerÀntan plus en procent, men som lÀgst 1,25 procent, av det genomsnittliga vÀrdet under Äret, vilket rÀknas ut via en sÀrskild modell kvartalsvis. Skatten blir 30 procent av detta.

Kanske inte jÀttekomplicerat men ÀndÄ betydligt snÄrigare Àn raka 30 procent pÄ vinsten vid försÀljning, sÀrskilt mot bakgrund av att ISK sÄldes in som en förenkling.

Eftersom schablonintĂ€kten Ă€r frikopplad frĂ„n faktisk vĂ€rdeutveckling innebĂ€r det betydande skattefördelar vid en uppgĂ„ng. I teorin motsvaras det av motsatt effekt vid en vĂ€rdeminskning men ingen tvingar spararna att ta den förlusten eftersom de kan gĂ„ in och ut ur ISK som de vill. De som har de största tillgĂ„ngarna och bĂ€sta kollen lĂ€r göra det. De har ocksĂ„ den största grĂ€ddfilen, eftersom schablonskatten i praktiken Ă€r regressiv vid vĂ€rdeökning. 

TvÄ procent av ISK-placerarna sitter pÄ drygt 30 procent av innehavet med portföljer pÄ tre miljoner kronor eller mer.

Som Daniel Waldenström, ordförande i SNS KonjunkturrÄd 2018, pÄpekat finns hÀr ytterligare ett problem: Passivt Àgande i ISK skattegynnas framför aktivt Àgande i smÄ och medelstora företag.

Sammantaget bidrar ISK till skattemÀssig orÀttvisa och mindre effektiv resursfördelning i ekonomin.

Behöver dÄ inte sparande uppmuntras? Visst. Men redan nÀr ISK infördes av alliansregeringen hade de flesta löntagare fÄtt tiotusentals kronor mer i plÄnboken per Är via sÀnkningar av inkomstskatten och fastighetsskatten. Pengar att spendera eller lÀgga undan. Löntagare med de högsta inkomsterna har sedan dess fÄtt avskaffad vÀrnskatt.

Åtminstone sĂ€nkningarna av inkomstskatten har varit rĂ€tt. Men de Ă€r ocksĂ„ ett tungt argument till att staten inte dĂ€rutöver ska mata (stor)sparare med guldsked.