Som tidningen skrivit vid åtskilliga tillfällen befinner sig Ylva Binder i en tvist med kommunen och det kommunala energibolaget.
Orsaken är att Ylva Binder på mindre än fyra år räknat in närmare 20 översvämningar i källaren i den gamla stationen i brukssamhället där hon driver sitt företag Rhuby AB, och dessutom ämnar bygga vandrarhem.
Ylva Binder hoppas att Eskilstuna tingsrätt vill ta sig an målet skyndsamt.
Men samtidigt väljer hon att skriva en ny JO-anmälan, den första gjordes i januari 2023, mot både kommunen och Sevab. Anmälan skickades iväg den 17 februari.
Hon framhåller bristande handläggning, underlåtenhet att svara på kommunikation samt försummelse i att hantera akuta problem som rör allmän infrastruktur och VA-systemet.
Ylva Binder anser att hon inte fått till stånd någon dialog vare sig med ansvariga på kommunen eller hos Sevab: "Mina mejl har till stor del förblivit obesvarade än i dag och de har inte ens bekräftat att de mottagit min kommunikation till samtal med amerikanska investerare som vill finna lösningar och investera i kommunen", konstaterar hon bland annat.
Åkersprofilen hänvisar till förvaltningslagen som skriver att "myndigheter har en skyldighet att hantera ärenden skyndsamt och svara på kommunikation inom rimlig tid."
Hon begär att JO granskar detta ärende och vidtar nödvändiga åtgärder för att säkerställa att kommunen och Sevab fullgör sina skyldigheter.
Matilda Häggblom, kommunikatör hos Justitieombudsmannen, bekräftar att en anmälan registrerats.
– Ja, den inkom hit 18 februari, säger hon.
När Ylva Binder i förfjol på samma sätt anmälde Sevab och Strängnäs kommun lämnade JO redan efter tio dagar besked om att inte gå vidare.
– Men det ska inte behöva betyda något särskilt nu. Man får anmäla till oss ett obegränsat antal gånger, konstaterar Matilda Häggblom.
Hon förklarar att det kan finnas nya omständigheter att titta på:
– Inom en–två månader brukar våra jurister ha hunnit titta på ett ärende och beslutat om klagomålet ska utredas eller avslutas. JO behöver inte motivera sina beslut. Majoriteten av anmälningar utreds inte.
I slutändan kan JO rikta kritik mot till exempel en kommun eller annan myndighet.
– Ofta brukar man ta till sig av kritiken. Men vi följer inte upp de beslut som fattas, och dessa är inte rättsligt bindande, kommenterar Matilda Häggblom.