Ann och Hans Geiborgs väntan på Vattenfall: Arbetet står still

I drygt ett år har Ann och Hans Geiborg i Lilla Frönäs väntat på att få uppkoppling mot Vattenfall efter att ha installerat 38 solpaneler på sitt hustak. Trots godkännande från Vattenfall hävdar det statliga företaget att nätet inte kan ta emot den mängd el som paret önskar.

Ann och Hans Geiborg, Lilla Frönäs har väntat på att få uppkoppling mot Vattenfall i ett år.

Ann och Hans Geiborg, Lilla Frönäs har väntat på att få uppkoppling mot Vattenfall i ett år.

Foto: Ida Johnsson

Eskilstuna2024-06-07 06:58

För några veckor sedan skrev tidningen om hur Anders Eklund, Lista, förlorar inkomst varje minut solen skiner. Precis som paret Geiborg väntar han på att en elkabel ska dras till hans tomt för att kunna leverera överskottsel från hans solpaneler ut till nätet. 

När paret Geiborg läste om nyheten i tidningen kändes det som att de läste om sig själva. 

– I mars 2023 fick vi godkänt för att installera solceller och i slutet på juni började de att installera panelerna. Kort därefter fick vi ett mejl om att Vattenfall inte kan godkänna den utlovade effekten på grund av att kabeln inte har tillräckligt med kapacitet i sig, säger Hans Geiborg.  

Frun Ann Geiborg fyller i: 

– De borde ha vetat om att kabeln var för klen från första början. Så jag förstår inte varför de gav oss ett godkännande från första början, säger hon.  

I januari i år fick paret ett meddelande om att Vattenfall ska börja gräva ned nya ledningar. Ett arbete som fortfarande inte har startat.  

– De har varit här tre gånger och tittat och mätt ut var de ska gräva. Vi har till och med fått pengar för att de ska gräva på tomten. De sa att de skulle börja våren 2024, men nu är det sommar, säger Ann Geiborg.  

Längre ned på parets gata bor en granne som har varit uppkopplad på nätet det senaste två åren och kan sälja sin överskottsel. Om det är samma nät som deras, vet det inte.  

Vad säger Vattenfall?  

– De hänvisar till ellagen och säger att väntetid upp till ett år är skälig, men det tycker jag att man hade kunnat informera om från första början. Det här är information som vi inte hade någon aning om och då hade vi aldrig bestämt oss för det här, säger Hans Geiborg. 

Enligt ellagen ska genomförandet av en anslutning ske inom loppet av två år.  

undefined
"Till en början kändes det jätteroligt och spännande när de kom ut och installerade solpanelerna, men nu känns det allt annat än roligt. Vi står bara och stampar och det är frustrerande", säger Ann Geiborg.

Hur påverkar det här er?  

– Systemet producerar inte lika mycket som när det är kopplat till nätet. Nu har vi en självförbrukning under sommaren, resten får vi köpa in. Men hade det varit inkopplat till nätet hade vi varit självförsörjande åtminstone halva året, säger Hans Geiborg.  

Paret berättar också att Vattenfall har varit svåra att nå. De har i nuläget fyra pågående ärenden, med fyra olika personer på myndigheten. 

– Till en början kändes det jätteroligt och spännande när de kom ut och installerade solpanelerna, men nu känns det allt annat än roligt. Vi står bara och stampar och det är frustrerande. Jag förstår inte varför de inte ens kan tala om när de tänkt komma hit och börja, säger Ann Geiborg.  

Ann-Marie Gelius, chef på anslutningar på Vattenfall Eldistribution, menar att väntetiden beror på att efterfrågan på att installera solceller har bidragit till ökade krav på att förstärka elnätet i samband med en anslutning.  

– Vi kan inte gå in på enskilda kundärenden i detalj, men för att förlägga en kabel behöver vi förutom material också en del tillstånd och avtal, till exempel avtal med markägare där kabeln ska förläggas. Det medför ibland att installationen kan dra ut på tiden. Ytterligare en faktor är långa ledtider i leverantörsledet som påverkar leverans- och genomförandetiden, säger Ann-Marie Gelius.  

Under de senaste två åren har Vattenfall fått in drygt 35 000 förfrågningar per år om att ansluta till deras lokalnät, varav ungefär hälften rör produktionsanläggningar, framförallt när det gäller privatpersoner som önskar solceller på sina tak. Ann-Marie Gelius menar att varje kundsituation är unik och att tidsperioden för de ärenden som kräver byggnation skiljer sig åt beroende på vad som behövs göras i nätet. 

– I snitt tar det nu fem-sex månader, men är det mycket som behövs göras kan det ta uppåt ett år. Vid större anslutningar kan det även påverka överliggande nät och kräva stora ombyggnationer och då kan det tyvärr ta flera år. Det som tar tid är, förutom beräkningar och projektering, olika former av tillstånd och avtal samt leverans av material. Det rådande världsläget har påverkat leveranstiderna av en del strategiskt material väldigt mycket. 

undefined
Ann-Marie Gelius, chef på anslutningar, Vattenfall Eldistribution menar att väntetiden beror på att efterfrågan på att installera solceller har bidragit till ökade krav på att förstärka elnätet i samband med en anslutning.

Informerar ni era kunder om att processen kan ta uppåt två år?  

– Det är viktigt att påtala att innan man beställer sina solceller bör man kontakta sin elnätsägare för att se om det krävs förstärkningar av elnätet. Det är också viktigt att den som planerar att installera solceller, beställer elanslutning samtidigt som solcellerna beställs. Om det blir en fråga om förlorad produktion på grund av försenad anslutning, det vill säga oskäligt dröjsmål efter att färdiganmälan är inskickad till oss, fram till dess att din produktion startar, kompenserar vi kunderna för förlorad produktion. Kunder behöver inte kontakta oss för att få kompensationen utan vi kommer att betala ut ersättningen per automatik under förutsättning att vi har rätt uppgifter till kunderna. 

Vad kan ni säga till alla de som väntar?  

– Att så många vill producera egen el och bidra till energiomställningen är positivt. Sedan är det givetvis oerhört tråkigt att våra kunder behöver vänta på att få sina solceller anslutna. Men vi arbetar intensivt på i den takt som är möjlig men tyvärr ruckas tidsplaner ibland på grund av omständigheter som inte var identifierade initialt. 

Notis: Paret har nu fått besked från Vattenfall om ersättning för förlorad produktion fram tills dess att ombyggnationen är klar.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!