Attendo svarar på Claes och Mats Edvardssons kritik genom presschef Linda Bengtsson. Hon förklarar företagets arbetssätt och policy i stort.
– Jag beklagar först och främst verkligen familjens upplevelser av situationen. Vi har en helt annan bild av den. Sedan är det ju väldigt jobbigt att se sin förälder bli äldre och sämre. Den resan rör om på livets olika plan för alla inblandade, och man blir varse om att livet inte är oändligt. Är man inne i en jobbig fas kan familjen uppleva saker på ett helt annat sätt än våra medarbetare och externa samarbetspartners.
– Hos oss är det alltid en läkare som gör bedömningar och fattar besluten om ordinationer och vård. På Ekebyvägen har vi en mycket god samverkan och ett nära samarbete med en extern läkarorganisation. Men självklart ska man ha en dialog med familjen när det fattas såna här viktiga beslut kring vården av den anhöriga. Vi är väldigt måna om att kontakterna ska fungera, och jag vet att det förs dialog i den här pågående situationen. Men upplevelsen är ens egen, den har man rätt att äga.
Linda Bengtsson hälsar också att den anhöriga som inte är nöjd med den vård och omsorg den närstående får på Attendos äldreboenden alltid har möjligheten att göra en anmälan med sina klagomål till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.