Här är ortopedkliniken med kortaste köerna i landet

Det har krävts hårt jobb i ett par års tid men det har betalat av sig. Ortopedkliniken på Mälarsjukhuset och Kullbergska sjukhuset har de kortaste köerna till operation och nybesök i landet. "Vi har lyckats tack vare ett fantastiskt bra arbete av alla medarbetare" säger verksamhetschefen Ulf Nordström.

Veronica Torgius, Anna Lindner, Marjut Peterson, Hanna Älgekrans och Ulf Nordström på ortopedkliniken Mälarsjukhuset/Kullbergska är stolta över att ha de kortaste köerna till operation och mottagningsbesök i landet. "Vi styr i dag hela verksamheten utifrån patienternas behov."

Veronica Torgius, Anna Lindner, Marjut Peterson, Hanna Älgekrans och Ulf Nordström på ortopedkliniken Mälarsjukhuset/Kullbergska är stolta över att ha de kortaste köerna till operation och mottagningsbesök i landet. "Vi styr i dag hela verksamheten utifrån patienternas behov."

Foto: Anne-Lie Andersson

Eskilstuna2024-09-29 15:44

Tidningen berättade nyligen om att köerna till flera typer av operationer på Mälarsjukhuset och på länets övriga sjukhus kunnat kortas rejält sedan förra sommaren. Andelen patienter som får vänta mer än de lagstadgade 90 dagarna på tid för besök till specialistvården och till operation har minskat mest i Sörmland jämför med övriga regioner, och länet tillhör nu dem med kortast medelväntetid.

I juli i år var kön till ortopediska ingrepp kortast i hela Sverige här i Sörmland; i snitt 59 dagar jämfört med rikets 144. För bara ett drygt år sedan skrev tidningen om de långa väntetiderna till bland annat ryggoperationer på ortopeden i Eskilstuna.

undefined
Medan medelväntetiden till operation och ingrepp i Sverige i stort låg på 147 dagar i juli behövde patienter till Mälarsjukhuset i snitt vänta 96.

Ulf Nordström är verksamhetschef för ortopedkliniken Mälarsjukhuset/Kullbergska. Han är mäkta stolt över sin personal.

– Det är tack vare samtliga 116 medarbetare vi fixat att korta ner köerna ordentligt till både mottagningsbesök och operation. Men det har krävts hårt, gediget arbete i ett par-tre år, det här är ingen resa man gör över en natt. 

– Tidigare var vårt köläge problematiskt. Vi var helt enkelt tvungna att göra något radikalt.

Lösningen stavas behovsstyrda scheman för läkarna. Anna Lindner är klinikens verksamhetsutvecklare och produktionsansvariga, hon förklarar:

– Nyckeln till framgång är att lägga scheman och styra hela verksamheten utifrån patienternas behov. Blir det köer för någon patientgrupp ser vi till att rikta resurserna dit. Vi har en årsplanering och stämmer av läget en gång i månaden och så samjusterar vi vid behov där vi ser toppar och dalar. 

undefined
Ortopedkliniken fick redan 2022 Region Sörmlands kvalitetspris, bland annat för en förbättrad tillgänglighet för patiener i kö till planerade ortodeiska operationer på Mälarsjukhuset. Anna Lindner och Veronica Torgius är stolta över att tillhöra ett gäng som ytterligare styrt om verksamheten efter patientbehovet.

– Det gäller att ha rätt läkare på plats inom varje specialitet, och självklart haltar planeringen ibland, men vi har fått väldigt bra koll på läget och följer ständigt upp hur det går. Målet inför sommaren var att vi skulle gå in i semesterperioden utan en enda patient som väntat längre än vårdgarantins 90 dagar på sin operation. Och så blev det.

Kliniken jobbar uppdelad i team med specialiteter som proteser, trauman, rygg och barn. Och verksamheten är, som Ulf Nordström poängterar, aktivitetsbaserad. Vid första halkan på hösten/vintern vet klinikledningen av erfarenhet att antalet frakturer ökar en kortare period. Då behövs mer personalresurser till att ta emot och hjälpa människor som brutit handleder, axlar och ben.

– Annars har vi som allra mest att göra sommartid. Ju fler människor i rörelse desto högre tryck hos oss. Studsmattor, motorcyklar, fulla badplatser och fotbollsplaner, då händer det akuta olycksfall. Vår planerade verksamhet, med artrospatienter och onda höfter, knän, fötter, armar, ryggar ger en jämnare tillströmning av patienter över året.

Ibland öppnar man för kvällsmottagningar. Och självfallet hjälps man åt såväl inom som över länsgränserna att klara patienttryck och planera verksamheten. Ulf Nordström och hans ledningsgrupp får förfrågningar om att hjälpa andra regioner som lyckats sämre med att beta av sina köer.

– Våra medarbetare är otroligt flexibla med sina scheman och att ställa om utifrån resurser och köer, säger administrativa enhetschefen Hanna Älgekrans tillsammans med vårdenhetscheferna på mottagning och avdelning, Veronica Torgius och Marjut Peterson. De pekar på fördelar med arbetssättet.

undefined
Glada miner på Mälarsjukhusets ortopedmottagning, som lägger behovsstyrda scheman utifrån patienternas behov. Anna Lindner, verksamhetsutvecklare och produktionsansvarig, Veronica Torgius, vårdenhetschef på mottagningen och Hanna Älgekrans, administrativ enhetschef, gillar klinikens framgångsrecept.

– Det är dynamiskt, blir aldrig långtråkigt utan bjuder på snabba förändringar. Det blir väldigt utvecklande för hela personalstyrkan. Alla ska känna en delaktighet i framgångsarbetet. Vi har väloljade kugghjul mellan alla klinikens enheter, och också ett fint samarbete med ett antal medarbetare på anestesikliniken på Mälarsjukhuset.

Att ni nu har svart på vitt att förändringsarbetet gett väldigt fina resultat, vad betyder det?

– Det är ett fint kvitto på att vi jobbat rätt och satsat på att göra rätt saker. Det är ingen slump att vi kommit så här långt, konstaterar Ulf Nordström, som får förfrågningar från kollegor ute i landet kring hur de jobbar i Eskilstuna och Katrineholm.

– Uppdraget från hälso- och sjukvårdsledningen är tydligt, att vi ska ha en jämlik och tillgänglig vård. Sen får varje specialitet lösa det på sitt sätt, och vi har löst det väldigt bra.

undefined
Ulf Nordström och hans personal på Mälarskjukhuset och Kullbergska har vecka 39 runt 500 patienter i kö till operation. 83 har väntat mer än 90 dagar. "Men dessa är på g att bokas in, och i de flesta fallen handlar det om patientvald väntan, att patienterna själva av olika anledningar velat skjuta på operationen."

Hur ska ni fira det här?

– Vi tror att Ulf kommer att baka nåt gott, ler hans kollegor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!