– Om man känt till den olycksstatistiken hade man kanske aldrig godkänt byggandet, säger trafiklärare Ali Al Mendlawy på Axelssons trafikskola i Eskilstuna.
Det som gör rondellen farlig är dels storleken och dels den tillåtna hastigheten på 70 km/h.
Rondellens omfång lite för mycket av det goda. Det här uppmärksammade Trafikverket redan för drygt tre år sedan då man tillsatte en utredning.
Rondellen, eller cirkulationsplatsen som det egentligen heter, ställer krav på alla trafikanter att ha järnkoll på det som normalt sett kallas döda vinkeln innan man byter fil.
– Nästan alla olyckor som inträffar här handlar om att man antingen blir påkörd i sidan när man byter fil, eller också blir man påkörd rakt bakifrån, säger Ali Al Mendlawy.
Men det är inga elever som kommer undan att övningsköra här?
– Nej, det är ett måste, lyder svaret. Men jag betonar väldigt noga att man måste ha koll åt alla håll, vi går i genom vad man måste tänka på innan vi närmar oss Årbyrondellen mycket noga.
Första tumregeln är att närmar man sig en rondell och ser att det kommer bilar så stanna och invänta dem även om man kanske skulle hinna köra före dem.
Om alla bilister praktiserade samma grundregel så skulle statistiken snabbt förändras till det bättre. Det är alla experter ense om.
Men felet många gör är att de kommer fram till punkten där de har skyldighet att stanna och släppa förbi de som redan är inne i rondellen.
Detta sker ibland, men blott alltför ofta chansar många bilister och tänker: Jag hinner nog...
– Det måste man också tänka på att det är 70 km/h som gäller i Årbyrondellen. Det går inte att titta på bilarna som kommer farande och konstatera att de är femtio meter bort, det är klart att jag hinner.
– En bil som kör i 70 km/h färdas nästan 20 meter per sekund.
Faran med höga hastigheter betonas även av Johan Krekola på Krekolas trafikskola.
– Jag tror att man måste dra ned på tempot i rondellen för att komma tillrätta med de många olyckorna. För många kör för fort.
Att just Årbyrondellen skulle vara felkonstruerad eller f ö r stor vill dock inte Johan Krekola hålla med om.
– Det hela handlar om planering och samspel och att väjningsplikten inte missuppfattas, säger han.
Flera elever på trafikskolan gillar inte alls tanken på att köra i genom just Årbyrondellen. Men även Johan Krekola hävdar att det är ett nödvändigt ont:
– Klarar man den här cirkulationsplatsen så klarar man många viktiga moment i trafiken. Det är en bra värdemätare.
På Trafikverket har man diskuterat flera lösningar på hur man sänker antalet olyckor och incidenter i Årbyrondellen genom åren och man ska fortsätta titta på förslag på åtgärder i drygt ett år ytterligare.
– Vi startar en planläggningsprocess nu snart och den pågår till i början av 2022, säger Erik Johansson, åtgärdsplanerare på Trafikverket, som utan att ta till några brösttoner törs utlova åtgärder.
Så det slutar inte med att en utredning följs av ännu en denna gång?
– Nej, jag törs garantera att det blir åtgärder efter 2022. Pengarna finns redan avsatta för detta.
Vilka åtgärder som är aktuella är för tidigt att sia om. Men ett gammalt förslag är att skapa en fri högersväng för den som svänger upp från E-20. Det betyder att en tredje fil dels i riktning mot Årby, dels i riktning mot Skiftinge byggs.
– Men det kan också bli sänkt hastighet och en justering av vägbanorna.