MTR får betala efter brutna Mälartågsavtalet

"Att bryta ett avtal är dyrt." Det har varit mantrat från Mälardalstrafik när kraven på att göra sig av med operatören MTR har skallat som högst. Nu är avtalet avslutat och det har gjorts en hemlig ekonomisk uppgörelse mellan parterna. Dessutom ska en ny aktör ta över på kort varsel. "Ingen gör nånting gratis" säger Monica Johansson (S), vice ordförande i Mälardalstrafik.

Mälartåg kommer att köras av Transdev under en övergångsperiod.

Mälartåg kommer att köras av Transdev under en övergångsperiod.

Foto: TT

Eskilstuna2024-02-28 18:01

När MTR tog över ansvaret från SJ att köra Mälartågen i december 2021 var det många som hoppades på stabilare tågtrafik.

Så blev det inte. Operatören MTR har haft problem sedan starten, framför allt med personalbrist. Uppdragsgivaren Mälardalstrafik, bestående av de sex regionerna runt Mälaren, har uttryckt sitt missnöje med att man inte fått det man beställt och tvingat MTR att betala höga böter. Men att häva avtalet har ändå inte varit aktuellt. Det skulle bli dyrt för skattebetalarna och att få in en ny operatör på kort varsel är heller inte det enklaste.

I oktober publicerade Mälardalstrafik ändå en så kallad TED-annons – ett förhandsbesked om att en ny trafikupphandling kan komma att göras. 

I förra veckan kom så beskedet – avtalet är brutet, MTR och Mälardalstrafik går skilda vägar.

– Det allra bästa hade ju varit om MTR hade fungerat som det var tänkt. När man ska bryta ett avtal är det mycket tid och pengar som måste läggas ner. Det har varit ett givande och ett tagande och det är ingen som tjänar på den här affären. Men det är ingen som gör nånting gratis, det kan jag säga, säger Monica Johansson (S), regionpolitiker i Sörmland och vice ordförande för Mälardalstrafik.

undefined
Monica Johansson (S) är vice ordförande i Mälardalstrafiks styrelse.

Men vad kostar det då? Ingen vill nämna några summor i sammanhanget, men Helena Ekroth, vd för Mälardalstrafik, säger att det är MTR som drar nitlotten.

– Uppgörelsen innebär att MTR får ersätta Mälardalstrafik för det förtida upphörandet. Med hur mycket kan jag inte gå in på, det omfattas av affärssekretess, men det har gjorts en ekonomisk uppgörelse. Det handlar inte om någon tvist, parterna är överens vilket betyder ett beslut som har fördelar för alla, även om ingen är vinnare.

MTR lämnar över trafiken i Mälardalen den 16 juni. Då tar operatören Transdev över, på ett nödavtal som sträcker sig över två år.

Att ta över på så kort varsel görs väl heller inte gratis?

– Vid ett nödavtal är det lagstiftat hur man får bete sig. Bland annat att trafikföretaget bara får betalt efter det som faktiskt utförs. Det ska vara direkta skäliga och verifierbara kostnader, som de får betalt för i efterskott. Utöver detta ska de få en skälig vinst som också är lagstadgad och betalas i efterskott. Det blir ingen överkompensation, säger Helena Ekroth.

undefined
Helena Ekroth är vd för Mälardalstrafik.

Hon säger att nödavtalet med Transdev är ett helt annat partnerskap än efter en traditionell upphandling, men inget hafsverk.

– Vi har kommit överens om alltifrån utbud och underhåll till tvätt av tågen. Det är ett gediget avtal som arbetats fram.

Transdev har själva sagt att de inte kan ge några löften att tågtrafiken kommer att fungera bättre när de tar över. Ett problem som de riskerar att ärva efter MTR är personalbristen. Betydligt färre än man räknat med valde att gå över från SJ till MTR.

– Under åren med MTR har det skett en vitalisering av kompetensförsörjningen av ombordpersonal. Det har blivit stor skillnad och jag hoppas verkligen att alla som arbetar på Mälartåg i dag följer med till Transdev. De anställda är vår viktigaste resurs. I nödavtalet kan vi också vara med och bestämma mer gällande exempelvis mängden personal, så det kan inte bli för lite, om det inte råkar bli många akuta sjukskrivningar eller så, säger Helena Ekroth.

undefined
Om två år ska en ny operatör vara på plats för att ta över driften av Mälartåg.

Parallellt med att Transdev tar över trafiken, fortsätter Mälardalstrafiks arbete med upphandlingen för att få en ny permanent operatör på plats. En sådan process tar normalt flera år och det kan bli så att nödavtalet måste förlängas för att hinna klart.

– Men vår ambition är att hinna och att vara klara med upphandlingen under 2026, säger Ekroth.

MTR har inte bara haft uppdraget att köra Mälartågen. De har också skött underhållet av fordonen i tågdepån i Eskilstuna samt startat en egen lokförarutbildning i Eskilstuna. För båda dessa verksamheter är framtiden i nuläget oklar.

undefined
Erik Söderberg, presschef på MTR.

– De som går utbildningen just nu kommer att fullfölja och examineras i sommar. Sedan finns inget beslut än om utbildningen framöver. Gällande underhållet så behåller vi det en period. Det kommer att ske en verksamhetsövergång, men det finns ännu inget beslut om när, säger Erik Söderberg, presschef på MTR.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!