Problemen hopade sig på den sörmländska järnvägen när MTR tog över driften av Mälartåg. Inställda och försenade tåg blev vardag för såväl pendlare som sällanresenärer. Majoriteten av problemen har förklarats med personalbrist. Tågoperatörer runt om i landet slåss om de lokförare som finns och MTR gick nyligen ut och meddelade att de reser land och rike runt för att suga upp nyutbildade lokförare.
Men bolaget nöjer sig inte med det. I höst startar en helt ny lokförarutbildning – i Eskilstuna. Det är en årslång yrkeshögskoleutbildning som ges i MTR:s regi. 30 elever tas in i år och lika många nästa år.
Kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S) gläds åt satsningen.
– Vi är glada att det här har landat. Man vågar knappt tro det, men man hoppas ju att utbildningen ska lösa problemen på Mälartågen. Det här stärker också Eskilstunas utbildningskluster. Varje utbildning som kommer hit är jättebra. Vi vill ju ha hit människor som arbetar och då krävs en fungerande tågtrafik.
Jimmy Jansson riktar skarp kritik mot hur MTR har skött uppdraget att driva Mälartågen sedan de tog över i december 2021, bland annat att de först utökade antalet avgångar för att sedan dra in dem.
– De underskattade behovet av personal när de utökade järnvägstrafiken. De har gått bort sig där. Vi förväntar oss att aktören kompetensförsörjer sig själv och det första man bör göra då är ju att starta en utbildning. Nästa utmaning är att få folk att söka till den. yh-utbildningarna är ju strikt kopplade till arbetsmarknadens behov och det är väldigt goda chanser att få jobb efter utbildningen.
MTR har både haft svårt att rekrytera personal och att få personalen att stanna. Anställda har vittnat om att bolaget har dåligt rykte i branschen.
– Järnvägsbolagen snor personal från varandra nu och de anställda jämför arbetsförhållandena på olika ställen. MTR måste fundera över hur de ska få folk att stanna i deras bolag. Kostnaden för en bra arbetsmiljö måste ställas mot kostnaden för viten till Mälardalstrafik för inställda turer. Då borde man rimligen reflektera över vad som gör det attraktivt att jobba på MTR, där har man uppenbarligen inte lyckats tidigare, säger Jimmy Jansson.
Kommunstyrelseordföranden hoppas att den nya yh-utbildningen bara är början. Han vill att Eskilstuna blir ett center för utbildning inom järnvägssektorn.
– Både gällande utbildningar i att köra tåg och att reparera järnvägen. Då kan man behöva en gigantisk övningsanläggning och det vore både smart och trevligt om den låg i Eskilstuna, med tanke på våra förutsättningar.
När de första 30 eleverna går ut som färdiga lokförare hösten 2024, är det dock inte alls säkert att de kommer att börja jobba på Mälartåg.
– De är inte skyldiga att köra för MTR utan kan söka jobb hos vilken operatör som helst, säger Erik Söderberg, presschef på MTR.
MTR driver sedan tidigare en utbildning i Stockholm som kommer att fortsätta.
Eskilstuna ligger relativt nära Stockholm. Kan ni locka folk till båda utbildningarna parallellt?
– Det tror vi. Vi är verksamma i de här regionerna, med Mälartåg och lokaltrafiken i Stockholm, det är därför vi hålls i Eskilstuna och Stockholm.
Ansökningarna till utbildningen i Eskilstuna har inte öppnat än. Erik Söderberg uppmanar intresserade att hålla koll på MTR:s hemsida i början av sommaren.