Problemen hopade sig pÄ den sörmlÀndska jÀrnvÀgen nÀr MTR tog över driften av MÀlartÄg. InstÀllda och försenade tÄg blev vardag för sÄvÀl pendlare som sÀllanresenÀrer. Majoriteten av problemen har förklarats med personalbrist. TÄgoperatörer runt om i landet slÄss om de lokförare som finns och MTR gick nyligen ut och meddelade att de reser land och rike runt för att suga upp nyutbildade lokförare.
Men bolaget nöjer sig inte med det. I höst startar en helt ny lokförarutbildning â i Eskilstuna. Det Ă€r en Ă„rslĂ„ng yrkeshögskoleutbildning som ges i MTR:s regi. 30 elever tas in i Ă„r och lika mĂ„nga nĂ€sta Ă„r.
Kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S) glÀds Ät satsningen.
â Vi Ă€r glada att det hĂ€r har landat. Man vĂ„gar knappt tro det, men man hoppas ju att utbildningen ska lösa problemen pĂ„ MĂ€lartĂ„gen. Det hĂ€r stĂ€rker ocksĂ„ Eskilstunas utbildningskluster. Varje utbildning som kommer hit Ă€r jĂ€ttebra. Vi vill ju ha hit mĂ€nniskor som arbetar och dĂ„ krĂ€vs en fungerande tĂ„gtrafik.
Jimmy Jansson riktar skarp kritik mot hur MTR har skött uppdraget att driva MÀlartÄgen sedan de tog över i december 2021, bland annat att de först utökade antalet avgÄngar för att sedan dra in dem.
â De underskattade behovet av personal nĂ€r de utökade jĂ€rnvĂ€gstrafiken. De har gĂ„tt bort sig dĂ€r. Vi förvĂ€ntar oss att aktören kompetensförsörjer sig sjĂ€lv och det första man bör göra dĂ„ Ă€r ju att starta en utbildning. NĂ€sta utmaning Ă€r att fĂ„ folk att söka till den. yh-utbildningarna Ă€r ju strikt kopplade till arbetsmarknadens behov och det Ă€r vĂ€ldigt goda chanser att fĂ„ jobb efter utbildningen.
MTR har bÄde haft svÄrt att rekrytera personal och att fÄ personalen att stanna. AnstÀllda har vittnat om att bolaget har dÄligt rykte i branschen.
â JĂ€rnvĂ€gsbolagen snor personal frĂ„n varandra nu och de anstĂ€llda jĂ€mför arbetsförhĂ„llandena pĂ„ olika stĂ€llen. MTR mĂ„ste fundera över hur de ska fĂ„ folk att stanna i deras bolag. Kostnaden för en bra arbetsmiljö mĂ„ste stĂ€llas mot kostnaden för viten till MĂ€lardalstrafik för instĂ€llda turer. DĂ„ borde man rimligen reflektera över vad som gör det attraktivt att jobba pĂ„ MTR, dĂ€r har man uppenbarligen inte lyckats tidigare, sĂ€ger Jimmy Jansson.
Kommunstyrelseordföranden hoppas att den nya yh-utbildningen bara Àr början. Han vill att Eskilstuna blir ett center för utbildning inom jÀrnvÀgssektorn.
â BĂ„de gĂ€llande utbildningar i att köra tĂ„g och att reparera jĂ€rnvĂ€gen. DĂ„ kan man behöva en gigantisk övningsanlĂ€ggning och det vore bĂ„de smart och trevligt om den lĂ„g i Eskilstuna, med tanke pĂ„ vĂ„ra förutsĂ€ttningar.
NÀr de första 30 eleverna gÄr ut som fÀrdiga lokförare hösten 2024, Àr det dock inte alls sÀkert att de kommer att börja jobba pÄ MÀlartÄg.
â De Ă€r inte skyldiga att köra för MTR utan kan söka jobb hos vilken operatör som helst, sĂ€ger Erik Söderberg, presschef pĂ„ MTR.
MTR driver sedan tidigare en utbildning i Stockholm som kommer att fortsÀtta.
Eskilstuna ligger relativt nÀra Stockholm. Kan ni locka folk till bÄda utbildningarna parallellt?
â Det tror vi. Vi Ă€r verksamma i de hĂ€r regionerna, med MĂ€lartĂ„g och lokaltrafiken i Stockholm, det Ă€r dĂ€rför vi hĂ„lls i Eskilstuna och Stockholm.
Ansökningarna till utbildningen i Eskilstuna har inte öppnat Àn. Erik Söderberg uppmanar intresserade att hÄlla koll pÄ MTR:s hemsida i början av sommaren.