Huggsexa om parkeringsplatserna runt sjukhuset

Bobby Svensson är multisjuk, med levercancer och en rad besvär, och behöver vara på Mälarsjukhuset fyra-fem dagar i veckan för behandlingar och rehab. Besöken har blivit besvärliga stressmoment för honom på senare tid, för att han har svårt att gå och på grund av att företag inblandade i sjukhusbygget ställer sina firmabilar på allmänhetens platser.

Bobby Svensson, som efter två cancerdiagnoser lider av fatigue, behöver sova 15 timmar om dygnet. "Min vakna tid vill jag orka göra bra grejer, inte jaga p-platser runt sjukhuset varje gång jag kommer hit. Men med de här hantverksbilarna överallt har detta blivit ett stort orosmoment i vardagen."

Bobby Svensson, som efter två cancerdiagnoser lider av fatigue, behöver sova 15 timmar om dygnet. "Min vakna tid vill jag orka göra bra grejer, inte jaga p-platser runt sjukhuset varje gång jag kommer hit. Men med de här hantverksbilarna överallt har detta blivit ett stort orosmoment i vardagen."

Foto: Anne-Lie Andersson

Eskilstuna2023-03-27 04:45

Just i dag har Bobby Svensson lyckats få en av cancerrehabs egna platser på den närmaste parkeringen. Men det händer inte så ofta.

– Det har hänt att jag tvingats sno andras platser när jag fått tidsnöd till bassängträning eller rehab, och riskerat böter. Jag klarar att gå från parkeringshuset, om jag måste, men även där är det ofta fullt av firmabilar. Och från Sveaplan orkar jag inte ta mig till fots. Allt det här tar på krafterna.

undefined
"Jag klarar att gå från parkeringshuset, om jag måste, men även där är det ofta fullt av firmabilar. Och från Sveaplan orkar jag inte ta mig till fots. Allt det här tar på krafterna", säger multisjuke Bobby Svensson.

Han har förgäves kontaktat både byggherren NCC och regionen med sina frågor kring parkeringssituationen.

– Jag vet ju att vi är många patienter i samma sits, jag träffar människor såväl på cancerrehab som på andra avdelningar som är förtvivlade över att de inte blir av med bilen någonstans i närheten av sjukhuset.

Bobby Svensson är noga med att poängtera att han inte gnäller och klagar i onödan. Och han betackar sig för kommentarer som "du får väl åka taxi".

– Det händer att min bror skjutsar hit mig och sen åker jag taxi hem. Jag kan ta taxi ibland, men det är dyrt och kräver att man har tid att anpassa sig till när de kan komma. Jag arbetar fortfarande och har tider att passa utöver dessa. 

– Och jag säger ingenting om att entreprenörerna måste stå nånstans de också, jag har drivit firma själv så jag förstår. Men ska man som patient behöva kriga för att kunna ta sig till den nödvändiga vården?

undefined
Byggchef Jonny Niskanen till vänster konstaterar att det är en knepig situation när runt 300 inloggade byggnadsarbetare och hantverkare från när och fjärran dagligen kommer till jobbet på Mälarsjukhuset i egen bil. Och så lär det fortsätta 2025 ut. "Vi påverkar så många som möjligt att samåka, vi och de försöker så gott vi kan att lösa problemet."

Jonny Niskanen är högste chef för det stora byggprojektet, där Mälarsjukhuset växer med 45 000 kvadratmeter. Han har redan tidigare konstaterat att parkeringsfrågan runt sjukhuset under byggåren är en mäktig utmaning. Entreprenadfirmor kompletterar NCC i de olika momenten när den nya sjukhuskroppen växer fram. 

– Vi har fått 80-90 parkeringsplatser tilldelade just för alla hantverkare, på planen invid järnvägsviadukten mot Trumptorp. Där kan de lösa månadsbiljett. Men om de vill ställa sig i parkeringshuset för 40 kronor dagen kan vi ju inte hindra dem. Eller om de löser biljett på en uteparkering.

Jonny Niskanen förklarar att regionen även haft planer på att fixa ytterligare 100 platser åt byggpersonalen i närheten av barnpsyk. Men där går elledningarna till sjukhuset så den tanken sprack.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!