Bostadshus efter bostadshus byggs i Munktellstaden på Norr. Klagomålen har varit många på att antalet parkeringsplatser som de boende kan hyra är för få i förhållande till antalet lägenheter. Följden blir att boende tvingas leta plats på gatan, ibland långt hemifrån, och trängas med besökare till Munktellområdets verksamheter. Norr toppar år efter år statistiken över gatorna där flest parkeringsböter utfärdas.
Marcus Vallin, marknadsområdeschef på fastighetsbolaget LE Lundbergs förstår kritiken.
– Eskilstuna har en väldigt flexibel parkeringsnorm. Man kan bygga ganska få parkeringar här.
Munktellgaraget som nyinvigdes för en månad sedan gjorde situationen något lättare och nu väntar ytterligare nya parkeringsplatser i området. Det handlar om Ester Kvarnströms gata och Ida Adamssons gata i kvarteret Nätet. Där har nu ett bygglov beviljats för att anlägga totalt 72 nya parkeringsplatser, i remsor mitt i gatorna.
Men faktum är att det i detaljplanen planerades för hela 130 platser. Nu blir det alltså bara drygt häften. Skälen är flera, menar Marcus Vallin. Ett är att platserna var tvungna att placeras i ett fiskbensmönster, för att inte sticka ut i körbanorna för mycket. Då fick inte lika många bilar plats.
Dessutom ställde räddningstjänsten krav.
– De behöver svängradie för sina fordon, de behöver kunna ta ut svängen in på parkeringsområdet, då blev vi tvungna att ta bort platser. Vi hade gärna haft fler platser, men nu är det som det är, säger Marcus Vallin.
Taxan för parkeringen kommer enligt Vallin att bli densamma som på gatuparkeringarna i närheten.
I raden med p-platser kommer också träd att planteras. Utöver raden i mitten av gatan, planeras några korttidsparkeringar i anslutning till Munktellstadens förskola för att underlätta vid lämning och hämtning av barnen. Dessutom kommer personal på Bolindergården att få några egna platser.
Tanken är att arbetet med parkeringsplatserna ska dra igång snarast möjligt. Bygglovet beviljades den 27 februari och därefter måste det gå fyra veckors överklagandetid innan bygget får påbörjas.
– Ambitionen är att det ska vara klart efter sommaren.
Gatorna där parkeringsplatserna ska anläggas ligger på varsin sida om det som Marcus Vallin kallar "mittentomten". Den består av en grusplan där det i dag finns både byggbodar och utrustning som används till de omkringliggande bostadsbyggena och en parkeringsyta med avgiftsbelagda platser för allmänheten.
Tanken är att LE Lundbergs på sikt ska bygga fyra punkthus på åtta-nio våningar med hyreslägenheter på tomten.
– Men vi måste känna av konjunkturen och efterfrågan, säger Marcus Vallin och menar att det inte kommer att bli aktuellt än på ett tag.
Parkeringsytan på tomten kan däremot komma att försvinna innan spaden sätts i marken för bostadsbygget.
– Vi får se hur länge parkeringen blir kvar, vi anlade den provisoriskt för att lösa en svår parkeringssituation, den var inte tänkt att vara för evigt. Bodarna kommer att tas bort i vår men den ytan kommer inte att bli parkering, där ska vi rensa upp och göra snyggt och säkert. Ytan gränsar ju till förskolan så barnen måste kunna springa ut där utan risk.