Det har varit snabba puckar sedan Eskilstuna ölkultur med pub och bryggeri gick i konkurs i mitten av augusti. Bara tre veckor senare kan konkursförvaltaren Gustaf PontĂ©n nu presentera ett fĂ€rdigt överlĂ„telseavtal. Undertecknarna Ă€r Eskilstunasönerna Morgan Lindberg, 46, Viktor Persson, 41, och Mikael Ărn, 50.
Morgan Lindberg och Viktor Persson Ă€ger sedan tidigare Konditori Janelings och fraktfirman MVG bud tillsammans. Mikael Ărn har byggfirman Fogfixarn.
Tidningen trĂ€ffar trion pĂ„ Slussvaktarens uteservering i Eskilstuna kort efter att de skrivit under avtalet, och stĂ€mningen Ă€r uppsluppen och glad. Vi ska just sĂ€tta oss ner för att prata, nĂ€r de nyblivna bryggeriĂ€garna kommer pĂ„ att de mĂ„ste byta om. Ur en kartong plockar de upp svarta tröjor med trycket "Aktiebolaget PErsson LINdberg ĂRn"
â Vi tryckte upp de hĂ€r i gĂ„r, fina va? Pelinör, det Ă€r vĂ„rt bolag som nu Ă€ger Eskilstuna Ălkultur, sĂ€ger Morgan Lindberg.
Det har gÄtt fyra Är sedan Morgan Lindberg och Viktor Persson köpte konkursboet efter Konditori Janelings och gjorde det anrika kondiset till vad det Àr i dag. Och det Àr stÀrkta av den erfarenheten de nu hoppar pÄ nÀsta projekt.
â NĂ€r vi tog över Janelings gick det vĂ€ldigt snabbt, och det hĂ€r Ă€r lite samma sak. Nyheten om att Ălkultur gĂ„tt i konkurs kom ut pĂ„ torsdagen och redan den kvĂ€llen kĂ€nde vi att "det dĂ€r lĂ„ter kul", sĂ€ger Lindberg.
â Ălkultur Ă€r ju ett starkt varumĂ€rke, och eftersom vi har gĂ„tt den hĂ€r vĂ€gen förut sĂ„ vet vi hur det fungerar blev vi intresserade, sĂ€ger Persson.
Har ni funderat pÄ att driva pub tidigare?
â Vi har ju pratat om det, och vi har ju alla tre varit i Göteborg pĂ„ Ălstugan. Det Ă€r ett stĂ€lle vi alla gillar. Det Ă€r familjĂ€rt, har najs atmosfĂ€r och bra mat. Alla som kommer in Ă€r vĂ€lkomna, sĂ€ger Lindberg.
Innan puben kan dra igĂ„ng mĂ„ste trion ha alla nödvĂ€ndiga tillstĂ„nd pĂ„ plats. Det Ă€r en process som startar nu, vilket innebĂ€r att Ălkulturs pub- och restaurangdel mĂ„ste hĂ„lla stĂ€ngt under en tid framöver. Sista dagen med Ălkultur i nuvarande form blir dĂ€rför pĂ„ lördag.
Bryggeriet kommer dÀremot att hÄllas igÄng av konkursförvaltaren tills de nya Àgarna blivit godkÀnda upplagshavare av Skatteverket. Trion hoppas pÄ att kunna öppna innan jul.
â Det Ă€r viktigt att poĂ€ngtera, att ölen fortfarande kommer gĂ„ att köpa. Bara inte just hĂ€r pĂ„ puben, sĂ€ger Ărn.
Som Àgare till en budfirma och ett kondis har Viktor Persson och Morgan Lindberg funderat hur de kan dra nytta av det i den nya verksamheten. Det finns klara synergifördelar, sÀger Lindberg.
â Vi har ju MVG bud och Ă„ker redan runt med lastbilar i MĂ€lardalen och levererar paket. Sedan har vi ju Ă€ven Janelings dĂ€r vi funderat pĂ„ att ha nĂ„got mer stĂ€lle, men inte gjort det. HĂ€r (pĂ„ Slussvaktarens uteservering) Ă€r det naturligt att kunna sitta och ta en kaffe och en bulle till exempel, sĂ€ger Morgan Lindberg.
Störst utvecklingspotential ser de tre för Ălkulturs bryggeri.
â Det Ă€r ju intressant med produktion, det har vi inte Ă€gnat oss Ă„t tidigare. Att ta hand om de kunder som finns i dag, och Ă€ven att hitta nya kunder, Ă€r ju en himla rolig utmaning, sĂ€ger Morgan Lindberg, och tillĂ€gger:
â Sedan vet inte vi hur mycket tidigare Ă€gare jobbat med evenemang och konferenser. Men vi vill tro att det finns en stor potential med det hĂ€r lĂ€get och en stor yta inomhus för att göra det bra.
Ălkultur Ă€r i dag kĂ€nt för sina avancerade öl. Vad kommer att förĂ€ndras? Grunden i Ălkultur kommer alltid att finnas kvar, sĂ€ger trion. Men det finns ocksĂ„ mycket som de vill göra annorlunda.
â Vi vill satsa pĂ„ en bred mĂ„lgrupp, att det ska vara ett trevligt stĂ€lle dĂ€r alla ska kĂ€nna sig vĂ€lkomna. Sen vill vi ha quiz, och som de fotbollsfans vi Ă€r skulle vi hemskt gĂ€rna vilja ha tipsextra-lördagar, sĂ€ger Lindberg.
â Man mĂ„ste inte dricka nĂ„got snofsigt för att kĂ€nna sig hemma hos oss. Vi vill ju inte bara att de som gillar öl ska komma hit och Ă€ven kunna servera en fin gin och tonic.
Oj, Ă€r hantverksölets tid förbi? Mikael Ărn, den i trion vars ölsmak ligger nĂ€rmast bryggeriets nuvarande utbud, ger lugnande besked till Ălkulturs trogna fanskara:
â Vi vill ju fortfarande brygga udda öl. Det Ă€r ju inte sĂ„ att vi ska ta bort alla de hĂ€r specialölen och ersĂ€tta med Mariestad.