Personalen på Blomsterlandet i Eskilstuna har lång erfarenhet inom branschen. Hanna Torsek har räknat ut den totala personalens arbetslivserfarenhet som landar på 240 år. Pillan Jonsson som är butikschef på Blomsterlandet har sett blomtrender komma och gå sedan 1986 då hon började i branschen.
– Kolla på monsteran, som var väldigt populär förr. Sedan gick det sådär, men nu är den jättepopulär igen. En annan kan ju tycka att det är en gammal blomma, men min dotter tycker den är jättehäftig. Det är som med mode och kläder, trender skiftar, säger Pillan Jonsson.
Hennes kollega, trädgårdsmästaren tillika ställföreträdande butikschef Hanna Torsek, håller med – vad man gillar är också olika från person till person.
– Många vill ha rariteter och många vill ha gamla klassiker. Vissa vill ha torktåligt och andra vill att det ska vara luftrenare. Det är väldigt skiftande, men fredskallan är en av våra storsäljare.
Faktorer som säsonger och högtider påverkar vad kunderna köper liksom blommornas färg.
– Efter jul är det mycket grönväxter. På alla hjärtans dag var det mycket rött. Under påsken gult, säger Pillan Jonsson.
Men det finns en färg som inte går hem hos Eskilstunaborna när det gäller trädgården.
– På trädgårdsavdelningen går rödbladigt bra, men det är sämre med gulbladigt. Inga gula bär, inga gula blad, inga gula växter, säger Hanna Torsek.
Höjda priser kan också förändra kundernas val. Under alla hjärtans dag sålde butiken mycket rosor men eftersom det är en dag som firas världen över ökar också blombutikernas inköpspris på den symboliska blomman.
– Då övergår kunderna mer till tulpaner, säger Pillan Jonsson.
Med våren i antågande inleds odlingssäsongen och många kunder är på jakt efter fröer och såjord. Att odla något eget har länge varit en växande trend och Hanna Torsek tror att det rådande världsläget har bidragit ytterligare till det.
– Folk vill ha närproducerat och gärna hemodlat. Sedan finns det ju färdiga kryddväxter. Det är väldigt populärt och har börjar öka igen, säger Hanna Torsek.
Vidare tycker hon att det har blivit enklare att lyckas med plantor och växter.
– Förr behövde man ha trädgård för att lyckas med odling, nu kan du odla på balkongen eller i fönstret med hjälp av rätt redskap och material.
Den teknologiska eran vi är inne i är ytterligare något som Hanna Torsek tror påverkar blomtrenderna. När saker cirkulerar på sociala medier blir det snabbt trendigt. Blomsterlandet samarbetar med den Eskilstuna-lokala tv-profilen Linda Schilén, som har ett eget varumärke vars produkter går extra bra när hon har varit i rutan.
– Det är ju som med trädgårdsprogram på tv. Då kan vissa kunder vara här klockan tio dagen efter och fråga efter växterna. Man skulle gärna vilja veta i förväg vad som kommer bli trendigt, säger Pillan Jonsson.
Att människor går igenom olika stadier i livet påverkar vad vi väljer för växter och vad vi blir intresserade av för tillfället, menar Pillan Jonsson.
– Människor som köper hus fokuserar mycket på trädgården.
Hon tror också att växter engagerar på grund av att de är levande ting och därför inte är som andra varor.
– Det är levande ting. Det händer något när det växer och man ser en utveckling. Det är det bästa med det här arbetet. Vi jobbar med levande ting och med människor.