Kunder i Eskilstuna vittnar om nya prishöjningar och tvingande uppgraderingar från IP Only. När vi vänder oss till Ann-Sofie Wågström (S) som är ordförande i Eskilstuna energi och miljö, EEM, blir hon lite tagen på sängen av uppgifterna.
– Nej, det här kände jag inte till. Det var nytt för mig.
Finns det något i avtalet ni skrivit som skulle kunna skydda kunderna mot såna här förändringar?
– Det står att det ska vara marknadsmässiga kostnader och att det inte ska vara något som sticker ut. Vi har fått se en prisjämförelse och där stack inte IP Only ut något särskilt.
Hon hänvisar vidare till Fredrik Stake, chef för marknad och försäljning på EEM som är mer insatt i frågan.
– Vi tycker givetvis att det är olyckligt att vi inte fått informationen till oss tidigare. Diskussioner pågår nu med IP Only så att liknande situationer kan undvikas i framtiden, skriver han i ett mejlsvar till tidningen.
Hur ser ni på dessa förändringar och prishöjningar?
– Vi förstår att prishöjningar sker inom det här området, liksom inom andra områden i samhället. Det är en nödvändighet för att kunna underhålla och bygga ut fibernätet. Vi tycker däremot att det är beklagligt att det inte kommunicerats till oss i förväg och att det sker så kort tid efter att en hel del kunder fick prishöjningar i samband med övergången från Fibra till IP Only.
Han skriver att det finns en klausul i avtalet med IP Only om att EEM ska genomföra en årlig så kallad benchmarking.
– Det är en jämförelse med sex andra stadsnät där vi undersöker om IP Only är marknadsmässigt avseende priser, kvalitet och tjänsteutbud. Planen var att göra benchmarkingen i höst, men vi startar det arbetet redan nu i skenet av det inträffade.
Blev driften av stadsnätet som ni tänk efter valet av IP Only?
– Tillsammans med IP Only har den tekniska kvaliteten i nätet och driftsäkerheten ökat, vilket vi är nöjda med. Däremot har vi inte önskat oss den här typen av överraskningar.
Vad skulle du vilja säga till de besvikna kunderna?
– Fördelen med ett öppet stadsnät är att det finns många tjänsteleverantörer att välja mellan. Om man upplever att tjänsten inte är prisvärd, bör man undersöka om det finns andra alternativ som är billigare eller bättre. Man kan även fråga sin tjänsteleverantör om det går att få rabatt.