Tidningen har tidigare skrivit om butikschefen på Willys Smeden som menar att nitiska parkeringsvakter skrämmer bort kunderna för att de utfärdar parkeringsavgifter tätt inpå att kunderna lämnat sina bilar.
Artikeln har fått många reaktioner på sociala medier från bilister som slutat handla på butiken på grund av parkeringsföretaget. Flera reagerar på att de försvunnit in i butiken för att hämta en p-skiva och kommit ut till en gul lapp på vindrutan. Några menar att de fått en avgift trots p-skiva.
Men Alexander Temiz, som står bakom företaget Svea p-service som sköter bevakningen på Willysparkeringen, menar att företaget förhåller sig till de regler som finns.
– När det kommer till villkor som är på plats för den parkeringen innebär det att man antingen har den digitala betaltjänsten eller en p-skiva. Har du inte en p-skiva framgår det väldigt tydligt att du kan erlägga en biljett, säger Alexander Temiz och tillägger att p-vakterna är på plats på parkeringen ett fåtal gånger per dag.
Hur länge väntar ni innan ni utfärdar en kontrollavgift?
– En parkeringsvakt ska vänta fem minuter innan man genomför en kontrollavgift, så det är ganska generösa kontrolltider där, säger Alexander Temiz.
Håller parkeringsvakterna det?
– Ja, det ska de göra. Handenheten som parkeringsvakterna använder sig av är låsta, så innan det har gått fem minuter kan en parkeringsvakt inte skriva ut en avgift.
Är ni noggrannare än andra p-bolag?
– Vi förhåller oss till reglerna som alla andra parkeringsföretag så vi skiljer väl oss inte från andra.
Varför tror du folk reagerar?
– Det är en bra fråga. Jag har själv inte nåtts av de klagomålen.
Flera kunder påstår sig ha fått böta trots p-skiva...
– Du får ingen kontrollavgift om du har en rätt inställd p-skiva. Jag känner inte till några sådana ärenden. Du har alltid rätt att bestrida en parkeringsavgift och få den makulerad, men sedan hur det ser ut i specifika fall kan jag inte uttala mig om.
Det är de två fastighetsägarna som arrenderar ut parkeringen till bolaget och en av de är Inderavus Temiz, som även är ansvarig för driften av fastigheten. Han är även far till de två ägarna av p-bolaget. Tillsammans med den andra fastighetsägaren, AB properties, anlitade de parkeringsbolaget, berättar han.
Inderavus Temiz menar att klagomålen inte kommit honom till känna, trots att butikschefen på Willys Smeden menar att han och den tidigare ägaren varit i kontakt med honom för att ändra rutinerna på parkeringen.
– Klagomålen känner jag inte till och vi har en bra dialog med Willys, säger Inderavus Temiz.
Tidigare bevakade vaktbolaget Securitas parkeringen, berättar han, och varför de anlitade just Svea p-service går han inte in på. Det är däremot inte på grund av släktbandet.
– De har flera parkeringar också så det är inget konstigt att vi anlitade dem. Svea p-service övervakar samtliga av våra fastigheter.
Tidningen berättar om klagomålen och frågar vad han tycker om det.
– Det är givetvis inte bra med missnöje och det är något vi och parkeringsbolaget ska ta en närmare diskussion om, säger Inderavus Temiz.
*Rättelse: I den tidigare artikeln om Willysparkeringen namngavs fel delägare till fastigheten och parkeringen. Rätt namn i den artikeln ska vara Inderavus Temiz.