– Nu ställer man två kompetenser mot varandra som vi i förskolan båda efterfrågar och behöver. Och det kan jag tycka är lite märkligt, säger Leif Edeborg, rektor inom förskoleområde Norr i Eskilstuna kommun och representant lokalt för Sveriges skolledare.
De sju tjänsterna kom till 2011 då Eskilstuna kommun hade behov av att förbättra det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan.
I sin roll handleder pedagogikutvecklarna pedagoger och arbetslag i det pedagogiska arbetet ute på kommunens förskolor.
Nu har förvaltningen lyssnat in och identifierat nya behov. Enligt ett nytt förslag vill man skrota tjänsterna och istället satsa på fler specialpedagoger eller socialpedagoger i verksamheterna.
Men Leif Edeborg ser inte att det ena behovet skulle ha spelat ut det andra.
– Jag håller med om att vi behöver satsa mer på specialpedagogik. Men pedagogikutvecklarna gör samtidigt en jättebra insats och bidrar väldigt mycket till kvalitet för många barn.
Enligt Edeborg riskerar avskaffandet av pedagogikutvecklarna att påverka kvaliteten, inte minst i verksamheter som är mer beroende av outbildad personal. Tidningen har tidigare rapporterat om den bristande kompetensen inom förskolan, där endast 35 procent av förskollärarna är legitimerade.
– Hade vi haft fullt med förskollärare hade vi kanske inte behövt stödet på samma sätt, säger han.
Även lärarfacket är skeptiskt till förslaget.
– Vi är kritiska och tycker inte det här är en bra idé. Vi ser risker för ett kompetenstapp då pedagogikutvecklarna stöttar personalen i frågor om förskollärarens roll. Ger man inte den stöttningen finns en risk att den höga kompetensen som finns i dag går förlorad, säger Helena Andersson, vice ordförande på Sveriges lärare i Eskilstuna.
Tina Persson är förskolechef i kommunen. Enligt henne ska förslaget mer ses som ett erbjudande.
– Det här handlar om en kompetensväxling, där vi nu ger varje rektor möjlighet att själv äga frågan om vad den anser sig behöva mest. Om en rektor fortsatt behöver jobba mer med det systematiska kvalitetsarbetet så kan den rekrytera en förskolelärare på ett tidsbestämt uppdrag för just detta, samtidigt som en annan rektor kanske är i större behov av att anställa en specialpedagog eller en socialpedagog. På det här sättet kan rektorerna själva besluta vad de vill att den här tjänsten ska ha för befattning.
Lärare och skolledare ser behov av båda tjänsterna. Blir det inte som att man ställer de mot varandra?
– Men vi har fortfarande samma ekonomiska ram att förhålla oss till som tidigare och där måste vi se hur vi använder oss av våra resurser bäst.
Det finns en oro för att förskolan ska drabbas av ett kompetenstapp i och med förändringen, inte minst då det gäller stödet till outbildad personal. Hur ser du på den oron?
– Den oron har framkommit till oss också och jag tar den på fullt allvar. Där får vi jobba mer med den frågan och se hur vi kan förstärka för dem som upplever att deras verksamheter tappar den kompetensen.
Vad händer med pedagogikutvecklarna?
– De kommer matchas mot vakanta tjänster och det kommer troligtvis handla om förskolelärartjänster och förskolelärartjänster med utvecklingsuppdrag. Där är det så klart viktigt att vi möter upp och tar hand om dem i den här förändringen.