Eskilstunabor utan internet i flera dagar

Eskilstunabor var över helgen utan internetuppkoppling sedan Ip only drabbats av en driftstörning. I sociala medier är irritationen stor mot företaget som tog över driften av stadsnätet i december. På måndagen har problemen fortsatt. Nu har ett hårdvarufel upptäckts.

"Vi beklagar driftstörningarna som pågått", skriver Ip-Onlys presschef Niclas Karnhill i ett mejl till tidningen.

"Vi beklagar driftstörningarna som pågått", skriver Ip-Onlys presschef Niclas Karnhill i ett mejl till tidningen.

Foto: TT, Ip-Only

Eskilstuna2021-01-10 19:57

Det var i fredags som internetuppkopplingen försvann i samband med en driftstörning i stadsnätet i Eskilstuna. En av de drabbade, Anders Wikström på Söder, hade under söndagseftermiddagen varit utan internet i drygt två dygn.

– Jag har pratat med Bahnhof, men de kan inte göra något. Problemet är återigen Ip only. Det är irriterande när det ligger nere under så lång tid, säger han.

Den 1 december tog Ip only över som kommunikationsoperatör för stadsnätet i Eskilstuna efter Fibra, som hösten 2019 sades upp av Eskilstuna energi och miljö (EEM).

Den senaste månaden har diskussionen om skiftet gått varm på såväl insändar- som nyhetsplats och i sociala medier, och kritiken har inte låtit vänta på sig. Framförallt är det högre priser som rört upp känslor. Tidningen har bland annat skrivit om Dennis Edlund, vars kostnad ökade med 40 procent.

– Jag beklagar att det blev så här. Tanken var inte att det skulle bli sämre för våra kunder, sade EEM:s styrelseordförande Ann-Sofie Wågström (S) har i en intervju med tidningen strax före jul med anledning av prishöjningarna.

När det stod klart att Ip only vunnit upphandlingen överklagades beslutet till Förvaltningsrätten av konkurrenten Telia. Ett avgörande i målet väntas inom kort.

undefined
Kritiken har varit hård mot Eskilstuna energi och miljö och Ip-Only sedan företaget tog över som kommunikationsoperatör för stadsnätet i Eskilstuna den 1 december förra året.

På sociala medier uttryckte flera Eskilstunabor sin irritation över den utdragna störningen.

– Det här hände aldrig när Fibra skötte driften, då fungerade det klockrent. Det kunde vara nere någon timme, men aldrig att man var utan internet i flera dagar. När Ip only tog över började problemen. När jag pratade med Bahnhof sa de att 1 500 hushåll var drabbade av det här, säger Anders Wikström.

Men det stämmer inte, säger Ip onlys presschef Niclas Karnhill, som initialt uppger att det rör sig om ett 50-tal hushåll, men sedan justerar ner siffran till ett tiotal.

"Vi fick larm om störningen 23.42 i natt, felsökning pågår just nu" skriver han i ett mejl till tidningen under söndagseftermiddagen.

Angående kritiken skriver han att företaget välkomnar synpunkter och att "det är viktigt för oss i vårt kontinuerliga utvecklingsarbete".

Strax efter klockan 16 på söndagen uppgav Ip only att problemet var åtgärdat.

"Vi beklagar driftstörningarna som pågått – dessa är nu åtgärdade och vi kommer att gå igenom felen så att de inte uppkommer igen", skriver Niclas Karnhill i ett mejl.

Sent på söndagskvällen meddelade dock en kund att han fortfarande var utan internet.

– Jag såg att Ip only hävdade att problemet med stadsnätet var löst. Jag kan meddela att så inte är fallet. Vi har varit utan internetkoppling sedan i fredags och i skrivande stund fungerar den inte heller, berättar den drabbade och fortsätter:

– Att Ip only skulle fått kännedom om problemet sent i lördags kväll låter ju också skumt då det funnits på driftinfon hos Bahnhof betydligt längre.

Han är inte ensam. På måndagsförmiddagen kom fortsatta vittnesmål om att internet fortfarande låg nere. I en tråd i Facebookgruppen "Vi som är missnöjda med EEM:s avtal med Ip Only" samlas nu missnöjet:

"Här är det fortsatt helt dött, är det samma för er andra som har haft problem i helgen?"

I kommentarer till inlägget beskrivs att Bahnhof ligger nere sedan i fredags för en boende på Söder i Eskilstuna, samma för en på Norr.

Niclas Karnhill på Ip only kunde under måndagen ge klarhet kring problemet.

– Det är ett hårdvarufel, som inte inträffar så ofta men som dessvärre kan ta tid att åtgärda när de inträffar. Antalet påverkade kunder har minskat kontinuerligt och vi arbetar med underleverantören för att resterande fel ska avhjälpas så fort som möjligt, säger han och fortsätter:

– Vi nämnde i söndags att vissa hushåll kunde få följdproblem vilket vi dessvärre ser nu. Det handlar om färre än tio hushåll.

Under eftermiddagen på måndagen ska alla drabbade hushåll åter ha internet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!