Adrian Nilsson berättar om tiden efter branden

Det har gått ett halvår sedan den omfattande branden på Eskilsgatan och Adrian Nilssons hjälteinsats. I dag ser han tillbaka på en traumatisk händelse som delar livet i ett före och ett efter. "Man tänker på livet på ett helt annat sätt nu."

Adrian Nilsson, som blev hjälte under en stor brand på Malmgatan för sex månader sedan, reflekterar över livet efter tragedin.

Adrian Nilsson, som blev hjälte under en stor brand på Malmgatan för sex månader sedan, reflekterar över livet efter tragedin.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2024-07-10 21:07

Nyheten i korthet

  • Adrian Nilsson, som blev hjälte under en stor brand på Malmgatan för sex månader sedan, reflekterar över livet efter tragedin.
  • Trots att han förlorade sitt hem och många tillhörigheter, löste det praktiska sig bra och han fick hjälp att snabbt hitta nytt boende.
  • Han uppmanar andra i liknande situationer att behålla lugnet, ha god kommunikation med försäkringsbolaget och vara ärliga i sina anspråk.

Det är november 2023 och Adrian Nilsson vaknar av ljudet av vad han tror är droppande vatten. När han rusar in i köket och inser att fönstret är stängt, skärps hans hörsel och han hör det dämpade dånet av exploderande flaskor. Vinden på Eskilsgatan i Eskilstuna hade börjat brinna, och Adrian bodde vägg i vägg med vindsdörren. På bara 20 minuter förvandlades takvåningen till ett eldhav, och Adrian fångade händelseförloppet på film.

Plötsligt stod han utan hem och många av hans tillhörigheter slukades av lågorna. Så här ett halvår senare konstaterar han att det praktiska ändå löste sig bra för hans del. Redan samma natt fick han hjälp av MB Fastigheter som tog fram en lista för de drabbade som behövde nytt boende.

– MB Fastigheter har varit jättebra. Jag fick en lägenhet på Malmgatan, nästan i samma byggnad. Jag skrev upp mig på listan och bara tre veckor senare erbjöds jag en lägenhet och kunde flytta in. Men jag kollade runt lite innan jag bestämde mig, men jag valde ändå den lägenhet jag erbjöds eftersom jag redan var nöjd med MB Fastigheter sedan tidigare.

In väntan på sitt nya hem fick Adrian låna en övernattningslägenhet av vänner.

– Jag tror att jag fick tio olika erbjudanden om att få sova hos vänner och familj innan jag hittade något annat.

Även med försäkringsbolaget har det gått bra för Adrian.

– Man var ju orolig för att inte få den ersättning man hoppades på. Men jag är mycket nöjd med hur allt löste sig – jag fick faktiskt mer än jag förväntade mig. Mitt råd till andra i liknande situation är att behålla lugnet, hålla en god kommunikation med försäkringsbolaget och vara ärlig i det man skriver upp.

undefined
Adrian Nilsson fick en ny lägenhet i nästan samma byggnad.

Han beskriver processen med att lista de saker som förstördes i branden som omfattande, men nödvändig.

– Jag fick göra en lista över vilka grejer som förstördes, deras värde i dag och vad de skulle kosta nya. Man kanske inte kommer ihåg varenda liten grej, men jag fick en summa som jag var nöjd med.

Men försäkringsprocessen har inte varit lika smidig för alla.

– Jag pratade med en som fortfarande inte fått full ersättning, även om de fått viss hjälp under tiden. Men de bodde i en stor lägenhet och hade mycket grejer.

Adrian reflekterar över hur livet har förändrats efter branden.

– I dag bor jag på samma innergård. När jag flyttade in i den nya lägenheten stod jag på innergården och tittade upp mot min gamla lägenhet som var helt förstörd. Det kändes som att börja om på nytt. Det finns en tid innan och efter branden. Det var en påfrestande tid, men jag är så tacksam över att det har gått så bra. Man tänker på livet på ett helt annat sätt nu.

Det visade sig också att många av hans saker kunde räddas, sådant som röken inte trängde in i.

– Egentligen fanns det inget som förstördes som är oersättligt, men min vinylsamling skulle vara väldigt jobbigt om den hade förstörts. Jag har också fått tillbaka mycket, som porslin, smycken och andra saker vilket jag är väldigt glad för.

Han konstaterar att det har varit överväldigande med all information efter branden – och att det är viktigt att ha tålamod.

– Det går att få rätt hjälp och stöd. För mig är händelsen ett fint bevis på att systemet fungerar som det ska och att man kan sitta lugnt i båten. Det är viktigt att våga ställa frågor och ibland vara lite tjatig. Det är bättre att ringa försäkringsbolaget en gång för mycket än en gång för lite.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!