Bluff-sms från butiksjätten åter i omlopp

Ikea har återigen utsatts för bedragare som utger sig skicka sms från dem. Ett äldre par i Eskilstuna har fått detta sms där man ska kontakta Ikea för verifiering, men man hamnar inte hos Ikea om man ringer numret.

Ett äldre par i Eskilstuna har utsatts för bluff-sms där avsändaren påstår sig vara Ikea. I ett sms står det att deras soffgrupp som beställts nu måste verifieras, trots att de inte beställt någon vara.

Ett äldre par i Eskilstuna har utsatts för bluff-sms där avsändaren påstår sig vara Ikea. I ett sms står det att deras soffgrupp som beställts nu måste verifieras, trots att de inte beställt någon vara.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna2024-03-29 19:11

I november förra året överöstes Ikea av personer som ringde deras kundservice då de fått sms om att deras varor hade kommit, trots att de inte beställt något. Då hörde ett äldre par av sig till tidningen om bluffen.

– Vi fick sms från Ikea, trodde vi, i november om att de möbler vi beställt hade kommit in och att man skulle kontakta dem via ett nummer i det sms vi fick, berättade en äldre kvinna i Eskilstuna som ville vara anonym, och fortsatte:

– Jag ringde numret men då någon svarade på ett annat språk lade jag på direkt. Sen letade jag upp numret till Ikeas kundservice och ringde, fick sitta i telefonkö i två timmar då de var nedringda av folk som fått likadana sms.

undefined
Bluff-sms om att en beställning från Ikea måste verifieras.
undefined
Bluff-sms om att en beställning från Ikea måste verifieras.

Nu fyra månader senare har kvinnan och hennes man fått ett nästan identiskt sms från Ikea, eller några som utger sig för att skriva från Ikea.

– Nu ringde jag direkt till Ikeas kundservice och kom fram ganska snabbt. Då fick jag förklarat att de hade fått många samtal om detta och satt in sina jurister som arbetade med detta problem.

På Ikeas pressavdelning blir de förvånade när de får höra talas om detta bluff-sms.

– Det kommer i vågor det här med bluff-sms, det är inget konstant som vi får höra om, berättar Fredrik Norrlid, pressansvarig på Ikea Sverige.

undefined
Fredrik Norrlid, pressansvarig på Ikea Sverige.

Han säger att detta är första samtalet han får om en eventuellt ny våg av bluff-sms.

– Vi såg i oktober och november förra året en våg med sms, men efter det har vi inte hört något, förrän nu.

Fredrik Norrlid beklagar att detta händer.

– En gissning från min sida är man vänder sig till äldre, som oftast inte är lika tekniskt insatta. Vi gör vad vi kan för hjälpa till, det är beklagligt när sånt här händer.

Han förklarar att när Ikea får veta om att personer får bluff-sms går de ut och varnar om det.

undefined
Ett äldre par i Eskilstuna har utsatts för bluff-sms där avsändaren påstår sig vara Ikea. I ett sms står det att deras soffgrupp som beställts nu måste verifieras, trots att de inte beställt någon vara.

– Vi har som rutin att när vi ser att kunder drabbas av den här typen av bluff så varnar vi kunder för bedragare och bluffmejl, genom information väl synlig på Ikea.se

Fredrik Norrlid konstaterar att de tar detta på allvar.

– Ikea arbetar aktivt med dessa frågor och gör vad som är möjligt för att motverka bluff-mejl, bluff-sms och bluff-sidor. Det är viktigt för oss eftersom det påverkar våra kunder och varumärket Ikea. Vi uppmanar den som råkar ut för den här typen av bluff att polisanmäla händelsen och låta polisen utreda det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!