Här är gatorna som ska asfalteras

Nu har årets asfalteringssäsong dragit igång. Under våren och sommaren ska ny beläggning läggas på flera stora genomfartsgator där trafiken kommer att påverkas. Dessutom ska en mängd småarbeten göras på gator som grävts upp det senaste året.

Nu startar årets asfalteringssäsong. Johan Wernström och Lars-Uno Nording på stadsbyggnadsförvaltningen berättar om gatorna som ska få ny beläggning.

Nu startar årets asfalteringssäsong. Johan Wernström och Lars-Uno Nording på stadsbyggnadsförvaltningen berättar om gatorna som ska få ny beläggning.

Foto: Magnus Andersson/TT, Joakim Serrander, Torsten Braf

Eskilstuna2023-04-21 06:55

Den gångna vintern har varit riktigt tuff för Eskilstunas asfaltsbeläggningar. Ont om snö och is har gjort att ytan har blivit sliten av dubbdäcken.

– Särskilt när det är tio minus på natten och fem plus på dagen. Då fryser de vattenfyllda spåren och asfalten spricker sönder. Det påverkar enormt, skicket på en gata kan förändras mycket över en vinter, säger Lars-Uno Nording, driftsingenjör på stadsbyggnadsförvaltningen.

undefined
Lars-Uno Nording är driftsingenjör på stadsbyggnadsförvaltningen.

13,5 miljoner är budgeterat för säsongens underhållsbeläggningar. Det är långt ifrån tillräckligt, säger Nording.

– Det räcker inte ens till årets slitage. Vi har ständigt en skuld och måste alltid sitta och välja vilka gator som är mest nötta.

Mellan maj och oktober väntar trots allt en rad asfalteringsarbeten på kommunens vägar och gator i Eskilstuna. Då ska den gamla slitna asfaltsytan fräsas bort och en ny toppbeläggning på fyra centimeter läggas på.

undefined
Trottoarer och gator har fått markeringar inför fräsning och asfaltering.

Här listar vi de främsta arbetena:

  • Mått Johanssons väg. Ska få ny beläggning från rondellen vid Schröderstiernas väg till bilprovningen.
  • Strandgatan. Ska asfalteras mellan Kloster kyrka och Alfeltsgatan. Samtidigt kommer en del av gatstenarna att ersättas och justeras.
  • Svarvargatan i Vilsta industriområde. I korsningen med Montörgatan ska några hundra meter i varje riktning få ny asfalt.
  • Folkestavägen ska asfalteras från rondellen vid VCE till Torshälla golfklubb.
  • Västeråsvägen ska få ny asfalt på en sträcka förbi Ekeby vårdcentral.
  • Dessutom ska en rad mindre gator få ny asfalt, bland annat delar av Andbergsgatan, Jören vävares gata, Nygatan samt hela Tunaforsgatan.
undefined
Strandgatan mellan Klosters kyrka och Alfeltsgatan ska få ny asfalt. Samtidigt ska slitna gatstenar bytas eller rätas upp.

Under arbetena kommer trafiken att påverkas i olika hög grad, beroende på hur trafikerad gatan är. Trafiken kommer att regleras med flaggvakter.

– Man ska kunna ta sig förbi på alla ställen. Nygatan kan vi komma att stänga av helt. Vi ska börja jobba där när de byggt färdigt busshållplatsen på Kyrkogatan, säger Lars-Uno Nording.

Som tidningen tidigare berättat, ska också Smedjegatan mellan Alva Myrdals gatan och Gamla Tullgatan asfalteras i samband med att den omvandlas till cykelgata. Dessutom ska den sista biten av cykelbanan till Sundbyholm få asfalt.

Även ett antal mindre asfalteringar ska göras under säsongen. Det handlar om återställningar efter grävarbeten som gjorts det senaste året.

– Vi har 300–400 sådana arbeten över hela stan. Vi drog igång i måndags ute i Kjula logistikpark och försöker gå område för område, säger Johan Wernström, arbetsledare för drift och underhåll på kommunen.

undefined
Johan Wernström är arbetsledare på kommunens drift- och underhållsenhet.

Ett område som har stora behov av återställande asfaltering är Skogstorp. Där har fastigheterna fått nya vattenmätare och i samband med det har ventiler till vattenledningar i gatan bytts och mycket är uppgrävt.

Men det kan hända att ett antal uppgrävda gatusnuttar hoppas över och inte får asfalt. Det kan bero på att det inte var tillräckligt länge sedan som de grävdes upp.

– Ett schakt ska helst ligga över en vinter innan man asfalterar. Annars kan det bli sättningar och asfalten sjunker och det bildas en grop.

Det kan också hända att kommunen helt enkelt missat ett antal platser som behöver asfalteras. Johan Wernström uppmanar alla, både privatpersoner och bolagen som grävt, att höra av sig gällande dessa ställen.

– Det är inte lätt att veta var alla hål är.

Det här är asfalt

Asfalt består av sten och bindemedlet bitumen – en tung oljeprodukt. Sten och bitumen värms upp och blandas i ett asfaltverk till en asfaltmassa. Genom att variera stenmaterial, stenstorlek och bindemedel får man asfalt med varierande egenskaper. Räknat i viktprocent innehåller asfalt cirka 6 procent bindemedel, resten är sten. Omvandlar man detta till volymandelar blir det cirka 14 procent bindemedel. 

Källa: asfaltsskolan.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!