– Går det bra eller går det inte bra för Stiga? Från tjänstemannahåll i kommunen har man gett en bild av att de är i ekonomiskt trångmål och att man har svårt att betala för sig, helt enkelt. Samtidigt läser jag i tidningen att de ska börsnoteras. Vad kostar inte det? Det handlar säkert om miljontals kronor, säger Tobias Gustafsson (SD), ledamot i Eskilstuna kommunföretag.
Han lyfte "namn-frågan" på koncernens styrelsemöte i april efter att ha läst i tidningen om Stigas planer på en börsnotering inom de kommande åren.
"Öppnandet av Kina ger raketskjuts åt Stiga, vars racket säljer som smör på världens största bordtennismarknad. Stigas vd Andreas Zandrén tror på en notering inom tre år", gick det bland annat att läsa i Expressen den 24 april.
Företaget hade då nyligen vänt sig till kommunen med en önskan att få omförhandla sitt avtal kring Stiga sports arena "mot bakgrund av utmaningar i form av covid-19 samt krig och lågkonjunktur".
Avtalet, som parterna ursprungligen skrev under 2017, sträcker sig till 2026. Där står det att Stiga ska betala 500 000 kronor årligen till kommunens evenemangsfond. I utbyte ska bolaget få ha sitt namn på arenan.
Pengarna i fonden används sedan till att ordna arrangemang i staden – bland annat för barn och ungdomar.
Men nu ville Stiga pruta på priset ordentligt.
Den nya uppgörelsen landade på 200 000 kronor per år och klubbades av kommunstyrelsen i mars, dock med en ändring i avtalet som innebär att kommundirektören nu har rätt att omförhandla villkoren redan i slutet av 2024.
I den nya överenskommelsen framhålls det att samarbetet varit givande och att: "Stiga utgör ett starkt varumärke som stärker Eskilstuna. Namnet på arenan har tagits emot mycket positivt i Eskilstuna och har etablerats".
Det talas också i avtalet om framtida möjligheter att släppa in fler parter för att namnge hallar i arenan och på så sätt stärka evenemangsfonden.
Men Sverigedemokraterna ifrågasätter de dubbla bilder som Stiga kommunicerat före och efter beslutet i kommunstyrelsen. Partiet var också det enda som delvis reserverade sig mot beslutet.
– Vi var väldigt tveksamma redan när vi fick ärendet presenterat för oss om att det gick så knackigt för dem. Tittar man på deras bokföring visar ju den på helt andra siffror, säger Kim Fredriksson, gruppledare för Sverigedemokraterna i Eskilstuna, och fortsätter:
–Jag är besviken på Stiga. Man får känslan att de blåst kommunen. Rent marknadsföringsmässigt var avtalet redan guld för dem. I och med att vi nu sänkt det till 200 000 kronor sponsrar vi verkligen Stiga från kommunens sida, medan barnen blir drabbade då evenemangsfonden tappar pengar till arrangemang.
Också Jari Puustinen (M), kommunalråd och kommunstyrelsens andra vice ordförande kallar i efterhand beslutet för olyckligt.
– Det var inte så här vi ville att det skulle bli. Vi vill så klart att bolaget som har sitt namn på arenan betalar så mycket som möjligt, om jag uttrycker mig slarvigt. Pengarna går till evenemangsfonden som skapar fler aktiviteter i Munktellarenan. Och när man nu får en sänkning är det olyckligt, för då har man mindre resurser kvar att ordna större arrangemang för.
Men ändå gick ni med på sänkningen?
– Alternativet var att vi inte skulle ha Stiga kvar alls. Där har kommundirektör och tjänstemän nu i uppgift att se över avtalet. Och under resans gång fram till 2026 kan både det ena och det andra hända.
Efteråt gick Stiga ut och presenterade att man ska börsnotera bolaget. Vad tänker du om det?
– Ja, det beskedet kom efter vårt beslut. Det sänder så klart en signal som inte riktigt rimmar bra med beslutet vi fattat utifrån den fakta vi hade på bordet från tjänstemännen.
Känner du dig trygg med beslutet?
– Jag kände mig trygg med det. Sedan kom beskedet att de skulle börsnoteras. Det sådde tvivel hos mig. Men det var som sagt först efter att beslutet var fattat.
Vad tror du andra företagare i staden tänker när de hör att Stiga fått den här dealen för 200 000 kronor?
– Det här var som sagt inte vad vi tänkt oss. Därför har tjänstemännen i uppgift att se över det här.
Stigas vd, Andreas Zandrén, beklagar om det finns politiker som känt sig lurade i samband med omförhandlingen av avtalet. Trots att delar av verksamheten går väldigt bra har Stiga samtidigt stora utmaningar just nu, säger han.
– I och med kriget som kommit ser vi en betydande nergång i vår orderingång. Det gör att vi måste kanalisera vår marknadsföringsbudget så mycket det bara går till där vi har störst utväxling. Och jag tycker det har varit en väldigt stor fördel med kommunstyrelsen, att de varit så lyhörda inför de förändringar vi behövt göra för verksamhetens skull.
Men att sätta sitt namn på en av landets största arenor måste väl vara en bra marknadsföringsplats?
– Det handlar inte om att vi inte tycker att arenan är något bra. Det är jättefint och samarbetet i sig är jättebra och jag hoppas att Stiga sports namn också skapar ett mervärde till arenan i sig och allt runt omkring. Men 95 procent av vår försäljning går på export och det är där vi behöver nå slutkonsumenten i de här tuffa tiderna.
Vad hade hänt om kommunen satt hårt mot hårt och krävt att ni skulle fortsätta bidra med 500 000 kronor till fonden?
– Då hade vi behövt dra ner på saker vi ser som viktigare för verksamheten. Då pratar jag om marknadsföring som görs i ett globalt perspektiv och som kan öka vår försäljning.
Vad är det som gör att ni ska få ha kvar det här avtalet för 200 000 kronor när andra aktörer säkert skulle vara villiga att peta in mer pengar än så?
– Det är en relevant fråga och det är upp till kommunstyrelsen att ta den dialogen med oss om det skulle bli aktuellt.
Hur ser du på att det nu blir mindre pengar kvar till evenemangsfonden?
– Där finns det nu en öppning för att ta in andra i arenan och täcka upp med fler sponsorer och kanske bygga något starkare framöver.
Kommer arenan fortfarande heta Stiga sports i framtiden?
– Ja, det har vi ett avtal på. Skulle det vara någon annan dialog som väcks är det utifrån ändringar i det avtalet.