Hembla svarar hyresgästerna: "Inte rättvist"

Hemblas områdeschef känner inte igen den bild av levnadsförhållandena på Årbygatan som beskrivits av flertalet Årbybor. Han menar att företaget brottas med både råttproblemet och avloppslukten, och understryker att flera renoveringsarbeten pågår och planeras.

Hembla förvaltar flera flerfamiljshus på Årbygatan.

Hembla förvaltar flera flerfamiljshus på Årbygatan.

Foto: Carolina Lundin

Eskilstuna2021-12-22 15:44

Boende i hyresvärden Hemblas lägenheter i norra Årby har vittnat om en levnadssituation med råttor, avloppslukt, kyla och otrygghet. Men att Hembla skulle sopa problemen under mattan är ingenting områdeschefen Dennis Nordén håller med om.

– Jag tycker inte att det är rättvist. Det är mycket renoveringar som redan är utförda och andra som är på gång.

Han menar att företaget kämpar för att få bort råttorna, men att andra fastighetsägare i området gör det omöjligt att få bukt med problemet.

– Senast 2018 försökte vi få de andra fastighetsägarna att samarbeta kring råttbekämpningen, för beskedet från Anticimex var att vi inte kunde lösa problemet själva.Vi har själva satt in fällor i avloppsbrunnarna och betesstationer som töms regelbundet. Vi har också försökt täta till håligheter. Senast för en månad sedan asfalterade vi runt fasaden som en del av arbetet med den fasadrenovering som kommer pågå i några år. Arbetet påbörjades på Årbygatan 9 i november, säger Dennis Nordén.

undefined
Dennis Nordén menar att håligheterna i marken uppstår för att marken sjunker, och att problemet åtgärdats så sent som för en månad sedan.

Dennis Nordén medger vidare att han känner till problemet med avloppslukten.

– Det har varit ett problem på Årbygatan 21, men vi har tätat och tycker att det har blivit bättre. Men hyresgäster måste höra av sig så åtgärdar vi det.

 Han kan inte svara på varför den ständigt olåsta porten till samma byggnad inte lagats.

– Jag har pratat med vår tekniker, men vi gör löpande ronderingar och ser vi något så åtgärdar vi det direkt. Portarna håller dessutom på att bytas ut, men saknas det en låskolv sätter vi in en tillfällig medan arbetet pågår.

Vad gäller kylan i Awadh Al-Enezys lägenhet menar Dennis Nordén att historien inte kan stämma.

– Är det för kallt kan man göra en felanmälan, i hans fall var vi där redan dagen efter. 

undefined
Termometern i Awadh Al-Enezys badrum vid tidningens besök.

Han sa att han först fick beskedet att det inte kunde åtgärdas förrän 10 januari?

– Det stämmer inte. Det gällde sprickorna i väggen och tätningar. 

Skulle du själv kunna tänka dig att bo i någon av de här lägenheterna?

– Ja, absolut.

Dennis Nordén låter meddela att hyresgäster är välkomna att höra av sig direkt till honom eller till Hemblas hyresgästombudsman om man upplever att problem inte följs upp.

Gångbanan utanför byggnaderna ligger på kommunens mark, varför Hembla inte kan ställas till svars för ojämnheterna i asfalten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!