– Den här ordningen har funnits förut, att cyklar är högre prioriterade. Sedan hade vi ett arbete under vintern där vi tittade på olika resenärsgrupper och fann då, felaktigt kan man tycka i efterhand, att barnvagnar skulle ha högre prioritet. Sedan har vi processat det vidare och med de nya villkoren som nu publicerats har det ändrats tillbaka, säger Klas Bringert, pris‑ och produktstrateg på Mälardalstrafik.
Då de nya dubbeldäckartågen sattes in i december 2019 blev det plötsligt möjligt för sörmlänningar att ta med cykeln gratis ombord på tåget i mån av plats. Och allt fler tycks vilja nyttja erbjudandet.
– Vi vet att det blivit populärt. Jag märker det själv när jag reser mellan Katrineholm och Stockholm, att det går på och av resenärer med cyklar varje morgon, säger Klas Bringert.
Han berättar vidare att Mälardalstrafik genomfört en kundundersökning under våren med 5 000 resenärer som svarat på frågor, bland annat om cyklar på tåget. Där uppgav tio procent att de någon gång rest med cykel. Och fler cykelplatser var den vanligaste synpunkten bland frisvaren.
– Ja, det är många som vill ha fler cykelplatser. Och det får vi ta med oss vid upprustningen av tåg i framtiden, men vi ser inte inom närtid att vi kommer kunna utöka antalet cykelplatser.
Men med fler cyklar hårdnar även konkurrensen om utrymmet ombord. Cyklar, liksom barnvagnar och större bagage, hänvisas genom skyltning utanpå tåget till den så kallade flexvagnen. Här finns tågets största friyta. Utrymmet är uppmärkt med symboler för barnvagn, bagage och cykel. Men Klas Bringert berättar nu att platsen främst är tänkt för cyklar och att barnvagnar alltid måste vara beredda att flytta på sig, även för bagage.
Ordningen bestäms i tågbolagets resevillkor, som precis uppdaterats.
Fram till i veckan stod där att barnvagnar hade prioritet på tågen framför större bagage och cyklar i nämnd ordning. Nu är ordningen omkastad så att cyklar och bagage går före barnvagnar. Justeringen har gjorts efter dialog med Mälartågs ombordpersonal, säger Klas Bringert.
– Barnvagnar kan fällas ihop och ska placeras på andra ställen i tåget.
Men på platsen finns även symboler för bagage och barnvagn?
– Ja, men blir det en situation där det kommer en cykel så ska barnvagnen fällas ihop och flyttas på.
Det låter som att det kan uppstå konflikter?
– Det finns ingen rättighet att resa med ett sovande barn som ligger i en barnvagn. Det står det inget om i våra resevillkor.
Men som ensam förälder kan det vara svårt att fälla ihop en barnvagn?
– Jag har själv rest ensam på tåg med barn i alla åldrar och det är klart det är smidigare att ha barnet kvar i barnvagnen. Men är det trångt på tåget så är våra resevillkor tydliga. Barnvagnar ska fällas ihop.
Även om neddragningen på antalet avgångar och dubbla tågsätt inneburit mer trängsel på tågen menar Bringert att det sällan uppstår något problem och att sunt förnuft oftast löser situationer då det är platsbrist. Ändå är turordningen viktig, inte minst ur säkerhetssynpunkt, då tågvärden har mandat att avvisa resenärer från överfulla tåg.
– Det är klart att alla vill vara prioriterade och få sina behov tillfredsställda men man kan konstatera att det ska stå i resevillkoren som det gör från och med nu.