Totalt 44 avgångar ströks ur tidtabellen i augusti till följd av personalbristen på MTR. De största neddragningarna skedde på sträckan Sala-Västerås-Eskilstuna – där turtätheten minskade med 18 avgångar på vardagar.
Akut brist på lokförare anges som den viktigaste orsaken till att MTR – nio månader efter att bolaget tagit över ansvaret för att köra tågen – fortfarande inte klarar av att leva upp till det avtal man slutit med de berörda regionerna om turtäthet på de olika sträckorna.
Och prognosen ser fortsatt dyster ut under nästa år. Helena Ekroth, vd på Mälardalstrafik, kan i dagsläget inte säga exakt vilka linjer som drabbas framöver, men det mesta tyder på att problemen kommer att bestå under nästa år, säger hon.
– Det kommer även fortsatt bli en viss reducering. Vi vill att trafiken ska köras, men inte till vilket pris som helst. Alla trafikföretag som kör tåg i Sverige har den här gemensamma bristen just nu. Man pratar om mellan 520 och 700 saknade lokförare. Det är den potten man slåss om och kannibaliserar på varandra om.
När kommer MTR att kunna leva upp till avtalet och köra den tågtrafik som ni har beställt?
– Så snart de har lokförare kommer de gå upp i trafik. Jag kan inte säga något exakt datum, men min bild är att det här kommer att ta tid, möjligen hela nästa år.
Sanningen är att den tänkta turtätheten aldrig har hållits.
I mitten på december förra året började tågen rulla med MTR som ansvarig operatör bakom spakarna. Samtidigt lanserades en utökad tidtabell på sträckorna i Sörmland, med bland annat fler halvtimmesavgångar och nya expresståg mellan Eskilstuna och Stockholm.
Men bytet av operatör ägde rum mitt under brinnande pandemi, då sjukskrivningstalen var som högst och lokförarkrisen redan var ett nationellt faktum. Att färre lokförare än väntat dessutom valde att gå över från SJ till MTR spädde på bekymren ytterligare. En eftersatt anläggning, vissa inkörningsproblem med tågen och dålig kännedom hos förarna om banan, angavs som andra bidragande orsaker till det tågkaos som sedan bröt ut och som ledde till tusentals inställda och försenade avgångar under hela vintern och våren.
Tidningen kunde i en granskning tidigare i år visa hur förseningarna ökat månad för månad – från det att MTR tagit över ansvaret fram till i mars i år då punktligheten slog i botten. När det var som sämst under sportlovsveckan var bara 48 procent av alla tåg i tid.
Målsättningen för Mälardalstrafik har sedan dess varit att få till en mer pålitlig tidtabell. Att dra ned på antalet avgångar har varit ett sätt att nå dit, menar Helena Ekroth.
– Där är uppdraget till MTR att med de resurser de har skapa den bästa trafik som går och då är det bättre att planerat att ställa in och få en stabilitet i trafiken, så att resenärerna kan lita på den.
Är du nöjd med hur det fungerar i dag?
– Vi är inte där vi ska vara, samtidigt går det bättre och bättre för varje månad. Systemet var uppe i ett genomsnitt på 90 procents punktlighet i augusti. Vi ska upp på 95 procent, vilket är det nationella branschmålet. Samtidigt lever vi i en kontext med en historiskt låg punktlighet på järnvägen i hela landet. Det är inget försvar, men det är något som inte är bra med järnvägen i stort just nu.