Intill E20 i höjd med Kjulaavfarten ligger en enorm grå byggnad. Innanför väggarna döljer sig ett högteknologiskt automatiserat robotlager. Härifrån distribuerar Sportamore och Kitchentime, två av Nordens ledande nätbutiker för sport- respektive köksutrustning, sina varor över hela landet.
Med sitt läge längs motorvägen är byggnaden något av en galjonsfigur för Eskilstuna logistikpark som breder ut sig där bakom – och som på senare år växt rejält.
Sedan lagerbyggnaden vid E20 stod klar 2017 har en rad andra stora aktörer följt efter. Bland dessa danska Rockwool, it-giganten Amazon och Coop – vars nya varuterminal ska förse koncernens samtliga 800 butiker med varor.
Kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S) missar sällan chansen att framhäva kommunens attraktionskraft och förmåga att få storbolagen att välja Eskilstuna.
– Vi är skickliga och har skickliga medarbetare, helt enkelt. Och så har vi en bra politik också, slog han fast i samband med att Amazon, inför Sverige-lanseringen av företagets e-handelstjänst, tillkännagav etableringen av sitt lager i logistikparken.
Men det är inte hela förklaringen.
Tidningen har granskat affären kring byggnaden som inrymmer Sportamores och Kitchentimes lager. Köpekontraktet, och ett senare upprättat tilläggsavtal, visar att Eskilstuna kommun aldrig fick betalt för marken. Tvärtom betalade kommunen nästan 5,5 miljoner kronor till köparen, fastighetsutvecklingsbolaget Bockasjö.
Vi backar bandet till 2016.
Kontraktet mellan Eskilstuna kommun och Visionsbolaget G 3097 AB, ett helägt dotterbolag till Bockasjö, signeras den 10 augusti 2016. För namnteckningarna står Jimmy Jansson och dåvarande mark- och exploateringschef Magnus Nyström, samt Bockasjös vd Joakim Hedin.
Mot en köpeskilling på 7 475 500 kronor överlåts den 47 000 kvadratmeter stora tomten söder om E20 där Bockasjö avser uppföra ett lager för Sportamores räkning.
Fem år innan affären, 2011, genomförde kommunen en så kallad geoteknisk undersökning som visade på goda markförutsättningar i området. Normalt sett undersöker köparen marken närmare innan kontraktet signeras, och friskriver därmed säljaren från ansvar för eventuella brister på samma sätt som undersökningsplikten vid bostadsköp.
Men så har inte skett när parterna skriver på avtalet den 10 augusti. Avtalet med Bockasjö innehåller i stället en, jämfört med övriga markaffärer i logistikparken, unik klausul kring markförhållandena.
Om den geotekniska undersökningen, som teknikkonsultbolaget ÅF vid tidpunkten för köpet påbörjat på uppdrag av Bockasjö, visar att förhållandena är sämre än vad parterna har anledning att tro, åtar sig kommunen att ersätta företaget med upp till 2 miljoner kronor. Bockasjö har också rätt att häva köpet och få ersättning för dittills uppkomna kostnader.
Att delar av tomtmarken är dålig är precis vad ÅF kommer fram till. I en redogörelse från Bockasjö daterad den 13 september 2016 framgår att marken måste förstärkas innan byggplanerna kan sättas i verket.
Dagen därpå, den 14 september, signeras ett tilläggsavtal mellan företaget och kommunen där villkoren för affären förändras radikalt.
Behoven av markförstärkningar uppges öka Bockasjös kostnader med 12,9 miljoner kronor. Båda parter har möjlighet att avbryta affären, men är enligt avtalet överens om att fullfölja affären – ”då bägge parters vilja att medverka till etableringen med de arbetstillfällen som ges överväger de ekonomiska åtaganden som detta avtal medför”.
Man enas om följande kompensation till Bockasjö:
* Markpriset justeras ner från 159 kronor till 1 krona per kvadratmeter. Köpeskillingen sänks därmed från 7 475 500 miljoner till 47 000 kronor.
* Eskilstuna kommun åtar sig att ersätta med ytterligare 3 471 500 kronor för markförstärkningar, utöver de två miljoner som anges i köpekontraktet.
* Samma villkor ska gälla för angränsande mark som Bockasjö har förköpsrätt till enligt ett befintligt optionsavtal.
Avtalet innebär alltså att kommunen ska betala tillbaka 7 428 500 kronor i köpeskilling, samt ersätta Bockasjö med ytterligare 5 471 500 kronor (exklusive moms) – sammanlagt 12 900 000 kronor.
Det blir således inte Bockasjö som får stå för notan för de ökade kostnaderna, utan Eskilstunas skattebetalare.
Tidningen har låtit flera experter i förvaltningsrätt ta del av handlingarna. Samtliga ställer sig frågande till att kommunen betalat miljontals kronor för att få ett privat företag att etablera sig i logistikparken.
– Det är samma historia hela tiden. Man tror att man ska fixa arbetstillfällen till kommunen, och så går man i armkrok med näringslivet. Det är lite coolt och roligt, och så kostar det skattebetalarna jättemycket pengar, säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet.
– Det är kommuninvånarnas pengar som de har gnetat ihop och betalat i skatt – och så ger kommunen bort dem till företag. Det är en sådan arrogans och förakt mot skattebetalarnas pengar att det inte är klokt.
Lars Bejstam, docent i förvaltningsrätt och ansvarig utgivare för Förvaltningsrättslig tidskrift, menar att priset, 1 krona per kvadratmeter, är orimligt lågt oavsett markförhållanden och konstaterar att kommunen sannolikt har brutit mot både kommunallagen och EU-lagstiftningen.
– Självklart är kommunen intresserad av arbetstillfällena, men det gör inte att det är tillåtet att stödja ett enskilt företag.
Är det lämpligt att använda skattepengar på det här viset?
– Jag har ingen uppfattning i fråga om det är lämpligt, men det är förmodligen olagligt.
Läs också: Jimmy Jansson: ”Eskilstuna går plus”
Vet du mer om kommunens affärer i logistikparken, eller är det någonting annat du vill att vi ska granska? Tipsa oss anonymt via Newsleaks som du hittar på vår sajt ekuriren.se.