Fastighetsutvecklaren Bockasjös köp av marken intill E20 skulle inbringa 7,5 miljoner kronor. Idag återfinns Sportamores och Kitchentimes lager på marken, vars försäljning istället kostade Eskilstunas skattebetalare 12,9 miljoner kronor.
När flytten av Sportamores lager tillkännagavs kallade Mikael Jonsson, etableringschef för det kommunala bolaget Eskilstuna logistik och etablering AB, värvningen för logistikparkens dittills största.
– Det handlar om 150 nya jobb, sade han i september 2016.
Även Sportamores dåvarande vd, Johan Ryding, uppgav att det rörde sig om samma siffra ”över tid”.
För en kommun med stukat självförtroende och en arbetslöshet som nosat på 14 procent var varje nytt arbetstillfälle ett välkommet tillskott.
Men drygt 3,5 år efter att lagret invigdes uppgår personalstyrkan till knappt hälften. Kitchentime, som hyr 5 000 av lagrets 23 000 kvadratmeter, har enligt vd:n och delägaren Joel Falck 25 anställda, varav flera jobbar deltid. På Sportamores lager finns, enligt HR-chefen Louise Liljedahl, 45 heltidsanställda.
Både Sportamore och Kitchentime investerade stort i automatisering i samband med flytten till Eskilstuna. Företagen har lagt 80 respektive 30 miljoner kronor på avancerade robotsystem som sköter plockningen av varor i lagren.
I en PR-film från leverantören Swisslog berättar Sportamores tidigare logistikchef Jonas Kolehmainen att de 92 robotarna reducerat behovet av fysisk personal med 75 procent, och att ytterligare satsningar planeras.
I samband med att robotarna togs i bruk 2018 berättade företagets dåvarande vd Johan Ryding att syftet med satsningen var just att ersätta arbeten som tidigare utförts manuellt.
Kitchentimes grundare Anton Malmberg resonerade likadant när han, i en intervju med branschtidningen Ehandel, konstaterade att robotarna halverat företagets behov av lagerpersonal.
De båda e-handelsföretagen är långt ifrån ensamma i sina satsningar. I Handelns ekonomiska råds nulägesrapport från 2018 beskrivs automationen som nödvändig för att svenska aktörer ska kunna konkurrera med den amerikanska giganten Amazon, som nyligen klivit in på den svenska marknaden.
Behovet av mänsklig arbetskraft på den moderna näthandelns lagergolv reduceras nu snabbt – och snart lär de manuella arbetsmomenten bli än färre.
– Tekniken finns, men är inte lika mogen. Men en tillräckligt stor grad av automation, så att man kan betrakta processen som helautomatiserad, är inte långt borta, säger Thomas Karlsson, vd för Element logic Sweden AB.
Företaget levererade logistiklösningen till Kitchentime, och Thomas Karlsson tror att företaget skulle kunna ”skala bort” ytterligare 30–40 procent av sina anställda om man investerade i att eliminera de manuella packningsmomenten i framtiden.
Trots utvecklingen mot mer automatisering, och trots att utfästelserna om 150 jobb inte förverkligats, säger sig kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S) vara nöjd med de arbetstillfällen som har tillkommit.
– Vi har 15 procents arbetslöshet idag. Det är landets högsta. Varje person som går från att kosta 100 000 i försörjningsstöd på ett år till att i stället betala 100 000 i skatteintäkter ger 200 000 kronor plus för en kommun. Sportamore har 45 jobb varje dag och varje år, år ut och år in. Sedan sker det en digitalisering och automatisering inom lager och logistik som inte fanns när de här planerna började ta form, säger han.
Vad säger att inte hälften av Sportamores anställda bor och betalar skatt i Strängnäs?
– Jo, men det kan de ju göra, men det innebär också att Eskilstunabor kan åka och jobba i Strängnäs. Så funkar arbetsmarknaden.
Löftena om antalet arbetstillfällen har inte infriats. Men skattebetalarnas miljoner gav logistikparken något annat. Den stora lagerlokalen intill E20 med sina välkända hyresgäster genererade välbehövlig draghjälp till ett projekt som dessförinnan inte riktigt tagit fart.
När David Hofmann, vd för Eskilstuna logistik och etablering AB, svarar på frågan om vad som gjorde att parken på allvar började dra till sig intresse från investerare med djupa fickor är svaret tydligt.
– Att Bockasjö, fastighetsägaren med hyresgästerna Sportamore och Kitchentime, etablerade sig betydde jättemycket för logistikparken. Dels skyltningen längs E20 och att det är två riktiga e-handlare – det var jätteviktigt.
Även Bockasjös vd, Joakim Hedin, menar att affären var avgörande för logistikparkens framväxt.
– Sett till de etableringar som nu kommer slag i slag har Sportamore betytt oerhört mycket för värvningen av till exempel Coop och Kuehne Nagel med Amazon. Sportamores närvaro skänkte legitimitet åt området – den som tar första steget får betydelse för de andra.
Våren 2019 sålde Bockasjö vidare fastigheten till amerikanska Prologis, en av världens största ägare av logistikfastigheter, i en affär värd 3,8 miljarder. I transaktionen, enligt tidningen Fastighetsvärlden en av Sveriges största, ingick totalt elva fastigheter och 295 000 kvadratmeter yta.
I april 2020 köptes Sportamore av konkurrenten Footway för närmare en halv miljard kronor. Under hösten aviserade Prologis att lagret i Eskilstuna skulle byggas ut för att inrymma även Footways lager.
Enligt Footways vd Daniel Mühlbach ska det nya lagret automatiseras ytterligare för ökad effektivitet.
Vet du mer om kommunens affärer i logistikparken, eller är det någonting annat du vill att vi ska granska? Tipsa oss anonymt via Newsleaks.
► LISTA: Så många jobbar på företagen i logistikparken