I Eskilstuna finns det runt 6500 aktiva företag. Detta innebär att drygt 5 procent av kommunens invånare driver eget. Detta är något lägre i jämförelse med nationell statistik, som visar att 9,9 procent av landets invånare är företagare.
Kommunens näringslivsdirektör Niklas Edmark menar att företagande inte är det första man tänker på när det kommer till Eskilstuna:
– Trots ökat antal företag har staden aldrig setts som en företagarstad. Vi har även låg utbildningsnivå här och jag tror detta bland annat har med jantelagen att göra. Det är svårt för en Eskilstunabo att säga "vad kul att det går bra för det här företaget" eller att man bemöts med "varför ska du plugga vidare?", säger han och tillägger:
– Vi ser dock att antalet utrikesfödda företagare ökar i högre takt än i resten av landet.
I juni 2021 var stadens arbetslöshetssiffra 13,2 procent och siffror från mars visar att hälften av stadens arbetslösa är långtidsarbetslösa. Detta innebär att de varit arbetslösa i minst ett år. Enligt Niklas Edmark krävs ett väl fungerande näringsliv för att vända denna trend:
– Om det inte finns ett starkt näringsliv så fungerar inte staden och det går inte att leverera välfärd i slutändan. Från kommunens håll gäller det alla ska se sin del i detta. Exempelvis på stadsbyggnadsförvaltningen tänker man på stadens utveckling men det kanske inte är lika naturligt att tänka på företagarnas utveckling. Mitt huvuduppdrag är att lyfta fram det perspektivet.
Niklas Edmark berättar att kommunen utför ungefär 200 företagsbesök per år. Detta för att skapa kontakt med stadens företagare i syfte att identifiera behov. Trots detta upplever han att det finns ett glapp mellan kommun och framförallt utrikesfödda företagare.
– Redan för flera år sedan insåg vi att vi måste göra någonting för hela näringslivet och inte bara delar för det. På de olika nätverksträffarna är mångfalden inte så stor.
Varför tror du det är så?
– Jag tror att vi saknar den kulturella förståelsen för att nå ut till utrikesfödda företagare och dem nätverk som finns där. Från andra hållet kanske man inte förstår nyttan av att nätverka med oss.
Enligt Niklas Edmark är kunskapen om företagares behov en nyckelpunkt för att kommunen ska kunna utveckla sin verksamhet.
– Om vi inte kan identifiera behoven så blir det fel i vår utveckling.
På vilket sätt kan företagares behov påverka det politiska beslutsfattande?
– Om vi exempelvis skulle ta fram en ny policy runt hur skyltar får se ut så kan företagarna vara en av referenspunkterna.
Hur kan ni arbeta mer för att komma närmare utrikesfödda företagare?
– Vi har slutit ett närmare avtal med Nyföretagarcentrum eftersom de har en bättre språkkompetens. Vi får även nya perspektiv genom att ha utrikesfödda företagare i kommunens näringslivsråd.
Vad skulle hända om invandrarföretagare lägger ner sina verksamheter under en vecka?
– Det skulle märkas väldigt mycket. Det är bara att ta ett varv runt torget och se hur alla restauranger försvinner, eller gå in i servicebutiker och apoteken. Eller försök att gå och klippa dig. Det finns oerhört många branscher där personer från annat land är överrepresenterade och inom sånt vi förväntas oss att det alltid finns.